Hanya seciputt ilmu nak berkongsi..bukan proo dan bukan otai..bukan pula nak berlagak pandai..hanya sedikit perkongsian yang boleh manfaatkan bersama..

Jom Tengok!!

Wednesday, June 29, 2011

Tebuk Leher Nak Buat Cekak Musang

Assalamualaikumm

Salam sayang korang...hari ni cikgu nok ajo teknik nak tebuk lubang leher untuk leher baju melayu cekak musang..kawan cik sue cik kay yang mintak kat email ehehehehehe...sapa-sapa yang berminat boleh la jugak join ok.sebelum tu nak mintak maaf le...main lukis je...boleh?...

Mula-mula korang kene la buat pola leher dulu..dulu da ajo kan?..kalau tak ingat atau tertinggal..kli sini http://kedaijahitku-jahit.blogspot.com/2011/03/buat-pola-leher-teluk-belanga.html

Lepas tu korang gunting cantik-cantik tu korang ikut step ni plak...


- Keratan badan baju  hendaklah di gosok atau di tanda kepada empat...garisan putus melintang tu adalah garisan bahu.Letakkan pola leher tadi kat tengah-tengah cam gambar  atas..lepas tu lukis ikut keliling pola..A,B,C,Ddah lukis,angkat la pola tu dan ketepikan.Lepas tu buat la garisan basi dalam 1cm ke..macam garisan putus-putus dekat gambar bawah tuu...


-Kemudian lipat keratan badan baju yang telah di lukis lubang leher tadi kepada dua..cer tengok pic atas yer...
-Boleh mula memotong lubang leher yang di tanda tadi..ingattttttt!!! potong ikut tanda basi yeee garisan putus-putus yg cik sue tunjuk tadiii...
-Berhati-hati okeyyy cik kay hehehehe...
-ok lahh dah selesai..lepas tu korang boleh laa pasang kolar cekak musang korang...Apa!!!!!! tak tahu jugak?.....xdapet la cik sue nak buat tutorial kat sini...huuuuuuuuuuuuu rumit....jadi sila laa korang tinggal kan email korang.Nanti cik sue emailkan nota penuh untuk panduan menjahit baju melayu cekak musang....sekian wasallammmm....

Tips: korang nak potong stail gambar pertama yang kat bawah tu pun ok jgak..lagi senang....tak payah nak lipat-lipat kain tu pada dua bahagian....tebuk dulu tengah-tengah lubang lepas tu pelan-pelan ikut garisan putus-putus tu..selamat berjayoooo...

Tuesday, June 28, 2011

Kesunyian,Kerinduan dan Kesedihan Opah

Assalamualaikumm...

Salam sayang uols..dah lama cik sue nak meluahkan perasaan sedih cik sue yang terbuku kemas ni( wah jiwang la aku nih)...bukan kisah cik sue..bukan kisah saudara mara cik sue tapi kisah seorang tua yang cik sue panggil "opah"....selama ni cik sue cedeyyy jugak dengan nasib opah ni tapi apa kan daya cik sue tak dapat nak menolong...tak mampu huhuhuhu...opah sudah tua,dah ada tanda-tanda nyanyuk...tinggal sebelah umah cik sue bersama keluarga anak lelaki tunggalnya.Cik sue kenal opah mejak pindah umah ni...dah 4 bulan laa bih-bih kurang.Setiap pagi cik sue la jadi mangsa...mangsa kene bertenggek kat depan umah tadah telinga dengar opah bercerita...naik krem jugak laa kaki ni berdiri lelama,tak sampai hati cik sue tak nak layan opah bercerita..sikit-sikit je cik sue paham opah bercerita yang lain masuk telinga kiri kuar kot telinga kanan huhuhuhu ( aku la pelakon hebat kan?) Opah sebenarnya sunyiii...dia rindu rumah dia kat kampung sana ( kat perrok nu)..menurut cerita opah,hari last kenduri untuk aruah suaminya yang baru tiga hari meninggal opah telah di bawa ke johor oleh anak lelakinya.Opah ada anak sorang je...yang lain da meninggal masa kecik-kecik..Opah adalah bidan kampung kat kampung dia tu..kalau urut untuk bersalin dan sambut kelahiran bayi..kije opah la tu.kire-kire glamour la opah kat kampung dia tu..dari cerita opah lah..dan ini di sahihkan oleh menatunya juga ( jiran cik sue ).
Mejak datang johor tinggal dengan anaknya..sekali pun opah belum di benarkan balik perok sane...Bertapa dia rindukan suami dia tersayang...kata opah lagi,dia teringin nak ziarah kubur suaminya...( tang ni cik sue cedeyyy ) tapi anaknya cakap tak de duit nak balik perokk,bzzz...( br buka warung,belom jadi CEO pun huhuhuhu)...lama-lama,opah dah tak mintak apa-apa lagi dari anak lelakinya tu...
Opah orang tua..dah tentu la topik bicaranya tak lain tak bukan pasal kehidupan dia semasa kat kampung halaman dia sana yer tak?..cerita pergi urut orang sana,orang cini...cerita ayam itik,cerita pokok ini pokok itu ( hari2 cik sue duk dgr cite sama huhuhuhu )...seminggu dua boleh la menantu dan cucu layan...lama-lama? kalau dah cerita sama je....dorang mula laa buat-buat tak layan...hati opah sunyiiii....pada siapa nak bercerita?..dah cik sue jadi mangsa baruuu huuuuuuuu....( tapi cik sue tak kesah dalam kesah ahahaha )....Setiap pagi cik sue anto cik suami pergi kije sampai luar pago..sapu sampah keliling umah dan sidai baju..time ni le opah cepat-cepat bertenggek tepi pago dapatkan cik sue untuk bercerita huuuuu cemaner cik sue nak lariiii...Pernah sekali cik sue cuba bersembunyi...tak kuar umah waktu pagi...bila dah dua tiga hari terpaksala cik sue menyerahh diri...opah kata rindu pada cik sue huuuuuuuuu...sekarang cik sue dah insafff tak buat lagi...cik sue pasrah redha jeeeee....kata opah, kalau di takdirkan dia dapat balik perrokk..dia tak mau datang sini lagi( umah anak dia ).dia akan ingat pada cik sue dan rindu pada cik sue sambil dia nangisss  huuuuu..buat aku cedeyyyy jeee.

Opah sunyiii..rindu pada rumah sendiri...banyak kali opah menangis kat cik sue...cik sue faham opahhh..tapi cik sue tak boleh tolong opah..cik sue boleh tolong dengar cerita opah yang sama di ulang-ulang tu saban hari..( insyaAllah  pah,cik sue sedaya upaya tak jadi bosan huuuuuu )...

Opah tak di benarkan keluar dari pagar rumah pun..tapi cik sue pernah nampak opah kuar dari pagar bila pagar terlupa di kunci...Opah bukan g mana pun...opah duk cabut rumput kat depan umah anaknya,sambil menyemai benih lada...dah bape kali dapat hasil dahh...cik sue pun dapat opah bagi hehehehehe...

Kat dalam pago umah,keliling umah semua opah kerjakan...ada pokok terung,bendi,lada,kacang dan banyak lagi laaa termasuk la pokok bunga taik ayam huuuuu...rajin sungguh opah..opah sunyi tuuu..tak de orang layan bersembang apa lagi nak buat...basuh pinggang sebiji pun tak boleh kene mareee...apa opah nak buat?...opah sunyiiii semua bende dia tak boleh buat...sian opah...penderaan mental sungguh huuuuuu..

Hari malam senin baru ni,opah sedih lagiiiii...cik sue pun cedeyyyy..ada ke patut cucu lelakinya yang dah besau..tak pasti cucu yg mana buat...cucu lelaki ada tiga perempuan dua...lelaki satu dah 21thn,ke dua 17thn dan yag ke tiga 14thn...salah sorang ni pi buang kaca cermin yang besar lebih kurang besar muka cik sue ni...buang plak kat dalam pokok-pokok lada opah tanam...macam le tak der tempat lain..padahal tempat tu bersih opah hari-hari cabut rumput...opah sedeyy sebab opah tak boleh cabut rumput kat situ lagi...bukan kaca tu hancur pun cuma terbelah bahagi kepada tiga atau empat bahagian...opah kan dah tuaa...padahal,hasilnya siapa juga yang dapat?...

Pagi tadi opah menangis lagiii...cucu lelakinya tanam kucing mati kat atas anak-anak lada yang baru di semai opah....( macam tak der otak je dak ni erkkk)..habis pokok-pokok lada opah....peliknyerrr nape tang anak pokok opah jugak nak di tanam...banyak lagi kawasan lain yang lapang tak der pokok....padahal depo semua tahu opahnya menanam pokok lada...( cik sue agak..dorang nak dera perasaan opah laaa )...sian opah...

Cik sue teringat pada omak kat kampung...padanlah omak cik sue kalau datang umah anak-anak kat johor tak mau duk lama-lama.Paling lama pun nak seminggu aje...pastu sibuk nak balik...( bukan cik sue dera perasaan omak cam cucu opah tu...) umah sendiri lain dengan umah orang lain wellpun tu umah anak kan?

anak-anak pun kot yer lah nak jaga mak jangan le kerana takutkan di umpat orang sekeliling...yer laa anak satu je..kalau dia tak jaga sapa lagi yer tak?...jaga lah dengan ikhlas...

Cik sue ber azam,mulai hari ni nak kumpul duit banyak-banyak huuuuuuuuuu( da start la ni macam budak-budak heeeee)...untuk masa tua nanti.tak mau duk ngan anak-anak huuuuuuuuuuuuuu...kalau pangjang umo dan ada rezeki nak g bertapa kat sekolah pondok maner-maner..sekali sekala balik umah anak jenguk cucu..boleh ke aku pasang angan-angan ni heeee...ni la aku bagitau cik suami,dia boleh ketawa...kata dia,ada can la dia bukak cawangan...cesss bedebah betol ahahahahaha....

Kepada opah...Cik sue doa kan opah sihat sentiasa,sekarang ni opah dah mula lupa bape orang anak cik sue huhuhuhu...dan semoga Allah kuat kan kesabaran cik sue untuk mendengar cerita opah setiap pagi...aminnnn...








Pola Kain Duyung/Loceng

Assalamualikumm...

Salam sayang korang....Cik sue sekarang tengah bz mengerjakan baju tempahan yang mula membukit dalam bakul huhuhuhu...namun cik sue cuba luangkan masa untuk berdikir karut kat sini melepaskan rasa penat seharian hahahahaha...Hari minggu baru-baru ni dari pagi sampai malam cik sue bz...masa cik sue berhari minggu bersama famly sudah di ceroboh hehehhehe...Dari pagi ade aje pelanggan baru yang datang untuk upah baju...huhuhuhu rezeki mencurah-curah....suami cik sue mula dah rasa tak selesa...baru je nak baring buat kuak rentang kat depan tv,dah ada orang datang..tepaksa laaa cik suami jadi hipokrit..ayu semacam je erkk hensem je pakai baju..idokkkk..belengging tak pakai baju ngan kain plekat kat depan tv ahahahaha ( sory my dear bear i kutuk u lah ahahaha ).Sabar la yerkkk...i memenuhi kehendak naluri i yang tamak mencari duit ni ahahahaha.

ok laaa cukup le tu i melalut..moh kite buat kain loceng plak..raya dah nak dekat kan?..pose pun belum sibuk raye plak ahahahaha ramai le nak mencari teknik jahitan la tutorial jahitan laa...bukan apa ,cik sue check dekat "stat" ada orang cari pola kain loceng kat blog cik sue yang tak seberapa ni...dia guna kata kunci " jahit kain payung atau loceng"..bukan sekali kata kunci tu duk ada kat stat cik sue...sian orang tu yerkkk..meh cik sue ajo...ok sapa-sapa yang teringin jugak tu moh pi buka kitabb...


Pola Kain Depan DAn Belakang ( sama aje )



AB - Labuh kain
AC - Turun 9'
AD - Pinggang ke Lutut

-Buat garisan melintang lurus untuk semua titik tadi.

CE - Punggung bahagi 4 + 0.25
EL - turun 3cm
AF - Pinggang bahagi 4 + 2 + 1 3 (1  3' ni untuk dat masing-masing 0.5 setiap belah ) tak nak dat tak payah tambah 1' ni 
AG - 0.5 dan bentuk FG

-Buat garis menegak ke atas bermula titik E dan menegak ke bawah bermula titik E.

-Pada garisan melintang D masukkan ke dalam 3' ke 5' buat titik K.

XY - 8inci atau lebih.Kembangkan selebar mana nak tapi jgm le over lebar plak...tak cukup kain karang .
YM - naikkan 0.5 bentukkan MB

-Bentukkan garisa F,E,L,K dan M

-Selesai untuk pola






-Gambar kat atas ni plak...cik sue nak tunjuk cara potong kain ok...

-Dah siap potong boleh la jahit bermula dengan
-jahit Dat
-jahit zip,
-cantum kedua kain belakang
-cantum kain depan dan belakang
-Pasang pinggang kain
dan last buat kemasan kaki kain...


*sedikit tips...potong kain mengikut IRA Kain seperti cik sue tunjuk kat rajah  atas ( pic no 2 )..kerana?..kalau potong ikut ira kain menurun atau ke ats tegak seperti biasa tuu kain akan jadi kaku..tak beralun cantik...nnti jadi kain kembang biasa je tak jadi kembang payung or loceng...
samat menjahit ok...






Saturday, June 25, 2011

Lada Hitam,Lagu Disko,Biskut...dan Asam Pedas Kepala Ikan



Assalamualaikumm...

Jumaat cik sue cuti menjahit..kalau ada jahitan urgent,belah petang baru  le jengah mesin jahit.Hari jumaat suami balik makan tengah hari kat umah...pagi-pagi lagi dah kene pikir nak masak apa ler ntok tengah hari nanti...ada kepala ikan kat aisbox...masak asam pedas je laaa...Teringat pulak stok lada hitam dah habis...nak kene g beli nih...malasnyerrrrrrrrr....tak der lada hitam,tak best plak asam pedas karang.Pergi le kedai yang tak jauh dari umah ni dalam 3minit je kot....ada kedai jual sayur dan barang-barang dapur bagai..ulang yerrrr..Barang-barang Dapur ( ntok masak ) .First time ni nak masuk kedai ni,sebelum ni lalu depan kedai je.
Bila masuk jeee....amoii dah sambut dengan senyuman ( kedai cina )..."sila-sila mau apa tengok laaa " kata amoi tu....dalam kedai dia....bingittt!!...macam masuk kat disko pun ye rasanya...Lagu dah la lagu mat saleh yang rancak...pulak sound siystem,macam kat dalam disko...naseb takde lampu yang pusing-pusing tu aje ehehehehe ( tengok dalam tv je tak pernah pergi yerrrr )..nak gugur jangtung cik sue hehehhehe...cari leee lada hitam kat mana...sebabkan bising yang amat,cari lada hitam pun tak jumpa-jumpa hehehehehehe.Tokey kedai plak ayik duk ekor belakang cik sue,buat cik sue rasa macam tak selamat je..amoi tadi dah carikan cik sue lada hitam....mukanya tak lekang dengan senyuman...tu yang cik sue respek tuuu...masa nak bayo tu nampak le tin biskut yang jual kilo-kilo tu...hehehehhe oleh kerana cik sue rasa best di layan ( kecuali sound sistem yang buat buah pinggang cik sue sakit tu)..cik sue beli le dua jenis biskut ntok anak cik sue.... nak balik amoi tadi anto cik sue sampai depan pintu tuuuuuu..." datang lagi " kata amoi tu....cik sue senyum tanda bagitau nanti cik sue akan datang lagi..dunt wurryyyy!!!...


biskut ni lee 

Asal nak beli lada hitam je...dah jadi beli banyak ni..


Balik umah terus aje cik sue masak asam pedas kepala ikan...Bila dah kenyang..teringat pulak kat kedai amoi  tadi....rasa macam tak kene tema le kedai tadi hihiihihihi...patut dia bukak disko ke..pusat karaoke ke...hehehehehe...tak pun spa keee...ehehehehe beli lada hitam macam beli barang emas plak dah rasa layanan tu...

Pikio-pikio lagik...kadang-kadang nade-nade jugak aku ni...suka di layan rupanyer muahahahahaha....

Friday, June 24, 2011

Buat Zip Sembunyi

Assalamualaikumm...salam sayang korang...

Semalam dah janji kan nak buat tutorial untuk pasang zip sembunyi...hari ni nak tunai janji laaa...cik sue dah buat tutorial video sendiri..tapi oleh kerana cik sue ni tak pandai IT...( mengaku stupid tak per )..tak boleh nak masukkan kat n3 ni...pasal tak getii..nak tengok tutorial plak alaaa makan masa la pulak nak godeh-godeh...tengah bz ni(macam-macam alasan ahahaha).Jadi semasa menggodeh mencari tutorial nak pasang video kat entry blog terjumpa lahhh tutorial mat salehh ni buat...cik sue faham apa dia ajoo...sama ler dengan cik sue praktikkan selama ni..hehehehe apa lagik cik sue copy le letak kat n3 hari ni.korang di persilakan laaa tengok teknik dia ajo tu yerkk....




Teknik ni di pakai oleh otai-otai jer..tak yah beli tapak zip sembunyi pun ( aku otai ke ahaksss )




Yang ni pulak..cara pasang zip sembunyi dengan menggunakan Tapak Zip Sembunyi Khas...macam cik sue tampal pic dekat n3 semalam,rupa bentuk mang tak sama tapi gigi bawah dan lubang jarum dia sama belaka ...kepada yang tak reti buat pakai tapak zip biasa better beli tapak khas ni...cik sue dah cuba..senang dan cepat sangat..

ok korang,heppy sewing...(tetibe plak aku speaking omputeh ahahaha )...tatattata

Thursday, June 23, 2011

Tapak Zip Sembunyi

Assalamualaikumm...salam sayang korang semua...hari ni cik sue tak de apa-apa cite best..( macam le biasa-biasa cite best ahhahaha ).Cuma kali ni nak cerita pasal tapak zip sembunyi yang baru cik sue beli.


Sebelum ni cik sue buat zip sembunyi pakai tapak zip biasa tu aje...balik kluang baru-baru ni jumpa akak ipo...huhhh kalau jumpe dia ni,kalau boleh nak sedut semua ilmu jahitan yang dia ada hehehehe..akak ipo ni mang otai jahit menjahit..dia laa idola cik sue selama ni..
Bersembang le pasal tapak zip sembunyi ni...adik ipo duk cite dia baru beli tapak zip sembunyi ( yg ni suka jahit jugak ) kekekekke habis anak beranak suka jahit...kata dia mahal la sangat...adik ipo tak bawa kami nak tumpang tengok...sebelum ni kami-kami buat pakai tapak zip biasa je...
Balik ke megah ria...cik sue suh suami pi beli kat kedai...tu lerr rupanyer kat pic atas tuu..plastikk je bukan besi...ler baru rm5.90...tak der la mahal pown bagi cik sue..ingat kan berpuluh-puluh hinggit ker...tapi ntah le tak tau laaa kot bukan original ke...dah amoi kat kedai tu kata,"semua mesin jahit boleh pakai maa.."haiyyaaa wa beli satu looo...hehehhehehe belum sempat guna pun lagik ni..nanti result dia cik sue buat kat n3 yer..dengan tutorial sekali hehehehe..ok laaa tatatata




Wednesday, June 22, 2011

Peminta Sedekah

Assalamualaikumm...salam satu malaysia...lama dah tak bagi salam satu malaysia hehehehe..bukan apa,mejak dua mejak ni kan orang kite asyik nak bergaduh aje..maklum ler semuaaa dah tereerrr berpolitik..semua pihak kata dorang yang di pihak yang benar-benar bagus..ntah leee labu..cik sue bukan nak belah maner-maner pihak..tapi bersyukurlah apa yang kita punyaaa sekarang..tengok laaa teladan yang ada..ok tak mauuu tak mauuu cite pasal politik hikhikhik...

Masa cik sue taip post ni,jam dah sepuloh lebih..malam laa bukan pagi hehehhe...ni kira post n3 pakai schedule..tengah-tengah malam ni tingat pulak cite siang tadi masa pergi bank kat masai..ada dua orang budak ponpuan tercegat tak jauh dari tepi pintu bank..dia jual buku agama...untukkk tabung sekolah tahfiz dia,tempat dia belajar.Kat maner?..kata dia kat kedahhh.....la haiii...jauhnyer jual buku..dah tu hari ni tak sekolah ker?...dia senyummm...cik sue paham sendiri laaa...beli le satu buku doa dengan budak tu,semoga Allah memberi hidayah kepada sapa-sapa yang terlibat yang menjadikan budak tu jual buku kat situ..

Cik sue pun pernah secara tak sengaja menjadi "Peminta Sedekah" pada suatu ketika dahulu...tak cayer?...ehehehhehe betulll!!!!.....tapi cik sue tak melibatkan diri secara sengaja...Peristiwa ni terjadi semasa cik sue sarat mengandung anak ke 4 ( Adam )...masa tu dah masuk sembilan bulan dah...cik sue kalau pregnant perut tak besau maner...comeyy2 je ahahahah ayt bajet pasann ahahahaha...
Pada tahun 2008 lepas raye kalau tak salah.Cik sue bersama adik ponpuan dan tiga orang anak cik sue termasuk ayyep la,pergi jalan-jalan kat giant hypermarket plentong.Kat sini tak berapa nak ramai rakyat kite berbelanje...rakyat jiran yang ramai duk melabur kat giant ni hehehehhe...maklum le duit dorang besauu... borong sakan lee memasing tak cukup satu troli.
Memula tu cik sue temankan adik beli barang,lepas tu turn adik cik sue plak temankan anak-anak cik sue main kat tempat budak-budak main..cik sue dukung ayeepp...mase tu dia meragam tak nak duk kusi sorong dia....maka dengan mengah-mengah nyer cik sue usung dia ke hulu ke hilir dengan perut boyot tu...ayep masa tu umo 6thn...berat le jugak huhuhuhuhu...masa ni suami tak ikut dia kije.
Bila dah selesai xtiviti berpoye-poye,anak-anak nak masuk kfc..adik cik sue le yang masuk layan anak-anak sedare dia tu..cik sue?...dengan mat yepp..kat luar cari pangkir untuk duduk..apsal?...hehehhehe pasal dalam kfc ramai kanak-kanak riang...kalau ayyep masuk ,karang ada kanak-kanak riang tu yang melalak cam sawan tengok ayyep..jadi mengikut pengalaman-pengalaman yang lepas,ayyep cik sue jauhkan dari kelompok kanak-kanak riang di sekelilingnye...itulah nasib ayyepp dan aku ehehehehehe...

Ok berbalik pada cite yer...cik sue ni kalau time pregnant...ya ampunnnn...pemalas gile!!!..asyik nak buat taik mate ajee..makan?....lajuuu hehehhe kalah antu raye makan..pada hari peristiwa ni,cik sue pakai jubah ajee ( senang dan selesa hehehehe ) tudung main sarung ajee tak lipat pun..muka?..bedak pun tak pakai..best lagik pergi pakai sliperrr aje hahahahaha..kaki dah bengkak..ada gaye macam peminta sedekah kan?...masa duk  melepak kat pangkir bersama ayyep tak jauh dari kfc tuu...besttt jer termenung tak hirau pun orang lalu lalang kat depan...penattt dukung ayyepp katakan...Bila rasa penat dah beransur hilang..tetiba datang sorang pakcik...letak duit kat riba cik sue....ekkk apsal plak pakcik ni ( dlm hati )..cik sue bangun tunjuk duit tu pada pakcik tu..dia lambai-lambai dan terus pergi...cik sue panik dah nii..la haiiiii...cik sue pandang kiri kanan...ada jugak laa mata memandang hehehhe malu i...cik sue angkat punggung cari adik dan anak-anak...huhuhuhuhuh..karang nampak dek pak guard..nayeee je i kene tangkap u....rupanyer pakcik tadi bagi sedekah kat aku huuuuuuuuuuuuuu..bape hinggit?....sepuloh hinggitttt......

Balik omah cik sue cerita dengan suami...suami kata lain kali bawa mangkuk..tadahhh..baru dapat banyak ahahahahaha..jahatttttssss....

ok daaaa habesss da cite ayyepp len kali cite lagi naaaaa..tatatatatata



Tuesday, June 21, 2011

Layanan Sesetengah Peniaga Melayu

Assalamualaikum...
Hari ni nyer n3 cik sue nak cerita pasal tokey kedai orang melayu melayan pelanggannyer hehehehe..cik sue la tu pelanggan nyer tuu..Cik sue nak beli tarmos air panas,pasal tarmos cik sue pecah...kene ganti baru la dah nak balik johor kan.Nanti ayyepp nak makan cemaner nak bancuh nestumnyer plak..ermmm dengan berat hati cik sue start enjin keta pi cari kat kedai...kedai terdekat tak der tarmoss..ermmm pergi kedai depan sikit dari kedai pertama ni...tak der jugakkk...setat lagi enjin keta..malassssnyerrr...jumpa satu kedai jimat betul-betul tepi klinik rahim,razali&.....(tak hingat hehehe) berhampiran bank simpanan nasional,pulak tu betul-betul tepi simpang empat kat wakaf tengah tu dekat trafiq light...kalau berhenti kedai tu jenuh cik sue nak kene lalu jalan bawah kot pantai...ermmm berhenti je la kedai tuu....
Masuk je kedai tu...ada akak dan sorang budak lelaki kat kaunter betul-betul tepi pintu masuk kedai.Cik sue masuk laaa ushaaa...cari tarmosss...ler macam tak der jugak aje...cik sue pergi kat kaunter nak tanyer akak tu.." ade tarmohh dok?.."(hehehehe bahasa ibunda aku ) . Akak tu pandang aku sekali pastu paling lagik muka dia kat tv kecik atas meja kaunter (tengok cite genster ) tangan dia tunjuk ke satu arah sambil cakap " ambekk kusi keceqq tu"..cik sue terpinga-pinga sambil pandang kusi keceqqq tuu.." nok wak nape?"..
akak tu kata lagi ..."hoo pangjakk ahh kelihh diri mu nok hok aner"..wauuuuuuu terkejut cik sue " doh kak aner  nok pangjakk ni?"...akak tu da macam nak bekeng skit suara dia ahahahaha sambil berkate " pangjjakk ah tu hoo nok hok ganner..situ..sittu.."sambil juih bibir ke satu arahh....awohhh naik laa daroh cik sue ahahahaha..ambil le cik sue amek kusi keceqqqq tu panjat,buke sute-sute tarmos yang kat dalam kotak kat rak bahagian atas sekali...dalam hatiiii cik sue " awohhhh mollekk..wase natang berrok ngoh "...ahahahahahahahaha dalam hati jeeee...lame tak pakai ayat ni ahahaha...dah tu pergi le bawa kat meja kaunter tadi...akak dan anak dia asekkkk tengok cite ganster..cik sue suh kire..akak tu sambil tekan-tekan mesin kire " dua belahh ria kak ehh "dan cik sue bayo (dalam hati lagi:cehhh nampok beno perasan..aku lagi mude lerrr dari dia huhhhhh)..ada balance....akak tu letak cegitu jer sambil muka hadap cite tadi...eeeeeeeeee wase nate berrok ngoh ( dalam hati lagi ahahahahaha..)..cik sue blahhh dan tobat pas ni takkan ku jejak kaki kat kedai ni lagik ahahahahaha...

ok lerrrr abesss dah cite..meh kite tengok gambo plak...setat rabu lalu sampai semalam siap le jahit 13 pasang baju customer hehehehe...ni je yang rajin nak snap..yang da last-last..so lepas ni guntinggg time!!!!...hehehehe ok layannnnn...
Kurung Pahang Kain Susun









Kurung Biasa Kain Susun




Jubah Leher Teluk Belanga








Monday, June 20, 2011

Hari Bapa

Assalmualaikumm..salam sayang,semalam hari bapa...korang masih ada bapa?..ermm cik sue dah lupa,cemana rasa ada bapa kandung..yang ada bapa mertua heheheheh..Cik sue kehilangan kasih dan sayang bapa semenjak cik sue darjah enam lagi..lama dah tu kan?...Mejak dari tu,Puan Khatipah Jusoh ler jadi bapa kepada cik sue dan adik-adik...dia lah omak..dia lah bapak...kadang cik sue pikio2 balik,cik sue ni membesar tidak ada kasih sayang bapa dan omak sepenuhnya macam orang lain...omak cik sue siang dan malam kerja mencari rezeki untuk cik sue dan adik-adik..cik sue ada lima lagik adik tauu jangan memainn hehehehehe ( ramai gak kan?)Tapi alhamdulillah,boleh di katakan semua berjayalah jugak adik badek cik sue hehehe.Sorang pun tak kandas sekolahnyer syabassss puan khatipah.Bayangkan..masa aruah bapa cik sue meninggal akibat kemalangan jalan raya,adik cik sue yang paling kecik baru tau merangkak..baru tau panggil bak ( panggilan untuk aruah)..masih menyusu lagik...dah le sebelum tu omak cik sue tak bekerja..is..is..is cemana ler tu kan?...Adik cik sue yang bongsu ponpuan...tak pernah tengok,kenal waimaa merasa kasih sayang seorang ayah...sian dia huhuhuhuh kami selalu usik dia yang dia tu anak angkat hehehehehe...
Cik sue tersangatt bangga menjadi anak kepada Puan Khatipah yang hebat ini huhuhuhuhuh..cik sue belum tentu kuat sepertinya nak menghadapi dugaan berat semua tu..semoga puan khatipah di pangjangkan usia dan di berkati usianya...U are the best...
Untuk itu cik sue nak merakam kan ucapan " Selamat hari bapa..mak!!"..orang tabikk springg toing3 pada mak..



Thursday, June 16, 2011

Kupon Ntok Cik Syahrul Bariah(Aku dan Sulaman)

Assalamualaikummm..cik sue baru jer dapat katalog dari tupperware jap tadi..buka jer ekkk ada kupon lagik lerrr...ermmm kupon yang lepas pown tak tersedor dah xpired..lom guna ler..baziorr jee...cadang-cadang nak bagi pada kak syahrul ler....NAk kE IdoK!!...ka syahrul oiii...i kasik pree jer..kalau nak, bule ler bagi alamat omah,cik sue poskan nnti..kalau tak nokk..bagitau nooo..boleh i lelong pada kawan lelain plak..kawan-kawan yang lain jangan mare yerk...len kali cik sue offer kat korang plak...


Kain Kipas Belakang..

Assalamualaikum...salam sayang korang..hopefully korang sihat yerkk..cik sue sihat fizikal..mental cam biasa tak bape nak sihat huhuhuhuh...ok laaa sebab mental tak bape nak sihat jadi tak de laaa cik sue nak meloya buruk kat sini...ok sebelum ni ada follower cik sue @yu minta tutorial ntok cara buat kain kipas ( bley request la plak ekk hihihih..tak per ntok kebaikan bersama its ok jer..).Ok apa lagik..pi ler buka kitabb...

Merajah Pola

Pola Belakang

- AB adalah labuh kain
-AC 8inci,buat garis melintang lurus di C
-DC keliling punggung bahagi 4 + 0.25,buat garisan menegak E,D,K
-AF pinggang bahagi 4 + 2
-AH naikkan 0.5 bentuk FGA
-bentukkan garisan FD
-KL masukkan 2' ke dalam dan buat garis DL dan LB
-HJ ukuran dari pinggan ke lutut , garis lurus JB
-JM 15'..bahagikan 15' kepada 5..dan akan dapat 5 barisan dgn 3'kelebaran.Tandakan BN,MN

Pola Depan

Gunakan langkah dan pengiraan yang sama cuma abaikan JM,MN dan JB,BN


Cara Potong Kain


Beginilah rupanyer kalau nak potong kain..lupa nak mark..yg atas tu pola dan bawah tu kain..



Bila dah selesai potong,macam ni le rupa keratan kain korang tu nanti..sila jahit tepi dan gosok bahagian semua tepi kain tadi terlebih dahulu k.

Cara Nak Jahit


-Lipat dahulu kain tadi menindih antara belah kanan kain dengan kiri kain..Jahit dari A ke B.Pasang zip kain.

-Jahit jelujur dari B ke C

-Perhatikan cik sue ada tandakan titik X dan Y..

Cara Lipat Kipas Kain



-Pastikan semua lipatan yang akan di buat nanti sama selari yer.ambil titik X dan Y tadi dan bawa ke tengah-tengah cer tengok pic yer.akan terbahagi kepada dua maka cik sue wujudkan titik U dan V.Penitikan garisan XY dengan jarum peniti..ingatt!!! mau selari yerkk..no belok2..rujuk rajah 2.

-Gosok ke dua-dua tepi lipatan tadi dengan kemas jugak...

-Ulangi langkah yang sama untuk titik U dan V rujuk rajah 3.Lepas tu langkah sama lah jugak untuk yang seterusnyer..korang buat la titik sendiri hikhikhik..



-Apabila dah selesai dan siap kipas korang tu,korang pin kan plak bahagian lipatan kipas kat bawah tu dan gosok lagik sekali helai demi helai bahagian tepi.Sebelum tu korang buka la dulu peniti yang korang buat  dekat XY memula tadi.

-Buat jahitan empat segi pada bhagian atas hujung lipatan kipas kain..Buat kan juga kain Penampal untuk mengukuhkan jahitan pada bahagian atas hujung kipas kain...ok dahhh siap dah..

- Sila buka kembali jahitan jelujur korang tadik yerkk.

-Cantum bahagian depan kain dan belakang kain..

Ok selesai la sudah...jangan lupa bagi kredit kat cik sue dgn klik nuffnang sampai lobam ahahahaha..( cam mintak upah la plak ahahaha ).Mane2 yang kurang tu mintak maaf ler..dah lama tak buat kain jenis nih huhuhuhuh jenuh cik sue praktiss kat surat kabo semalam nak bagi ingat balik hehehehe...nasib baik lom tol-tol lupa lagik...ok adiossss mayosss..

Wednesday, June 15, 2011

Teknik Mencantum Leher Baju

Assalamualaikumm..cik sue kembali lagik...sebelum tuh nak mintah maaf lerr..banyok beno kerja..tak sempat nak melayan blog nih..ok tutorial kali ni kite sambung leher baju yerkk..sesuai untuk baju kurung moden dan bloause leher tak berkolar.cik sue tak tahu teknik yang paling betul sepatut di guna pakai,tapi teknik ni laa yang cik sue selalu guna..jadi terpulang pada korang la yer nak ikut teknik mana2 pun..sama jer kot hehehehehe...ok laaa n3 sebelun ni kata nak masukkan petang ni tutorial nih...ehehehehe alang-alang da ngadap pc ni hehehehe...teruskan je laaa..insyaAllah tutorial buat kain kipas plak lepas ni...

#untuk kejelasan gambar..korang boleh klik pada pic yer nanti boleh nampak jelas..
ok memula korang pasang zip terlebih dahulu seperti biasa...tengok pic..kalau suka buat zip sembunyik lagi bagus yer..






Berdasarkan pada peta di atas hikhikhik....
1.Bila dah pasang zip belakang baju.cantumkan dulu bahagian bahu baju kemudian gosok bahagian lipatan jahitan bahu tadi..

2.Pinkan lapik leher pada leher baju..dari luar baju yerkk dik non..lapik leher tadik terlebih dahulu di jahit tepi dengan kemas..titik X dan Y adalah garisan cantuman bahu baju.

3.Mulakan jahitan dari titik A ke B,C ke D dan E ke F

4.Cuba perhatikan titik B,Ydan E..yang ni korang jgn jahit dulu..tinggalkan dalam 2.5 - 3inci 

5.Satukan G,G1 dan H,H1..jarak tu terpulang laa sehingga selesa nak cantum EYB nanti..dah tu sambung la EYB..

6.Bila korang dah berjaya satukan..tengok G2H2..dia akan jadi lagu tuu...korang gunting lebihan tu dan buka kan dan gosok yer basi tu..macam korang buat kat basi bahagian cantuman bahu tadi.

7.Bila dah selesai proses ni korang boleh la gunting V di sudut-sudut ci tgk pic k...untuk kemasan jahitan tindih dari luar nanti...opsss lupa plak..garisan putus2 tu andaian cik sue adalah garisan benang kite jahit tadi k.

8.Dah selesai?...hehehehehe gosok dan boleh buat jahit tindih dari aras permukaan luar baju yerk..lepas tu korang boleh jahit sembat...

9.Sebelum lupa ( mang da lupa pown hikhikhik) peta yang kecik kat belah kiri bawah tu cik sue tambah untuk bahagian tepi  zip...kat sini korang kene lebihkan dalam 0.5-1 inci..jahit tetap di mulakan pada titik A..kegunaa A,1 ni untuk kemasan last nanti..Bila dah siap semua sekali bahagian ni korang lipat dan jahit sembat k...

Selesaiiii.....




walaaauu weyy!!..fennat lolll...

Assalamualaikumm....tak dak cite hape-hape just nak kongsi perasaan penat cik sue jerkk hikhikhik..ni ler kije cik sue selama menyepi mejak senin baru nih...hukhukhuk..jahitan top urgent!!..sampai kek omah cik sue pada tgh hari senin. dorang nak amek pagi ni..hari ni ler..Alhamdulillah dah siap semalam kul sebelas lebeyyy...99 helai doll..bukan hape pun just nak kene tampal menampal aje..baju ni baju pekerja kat MMHE pasir gudang...dorang upah cik sue suh tampal-tampal...ok laaa korang layan la dolu pic ni ( sempat plak aku snap muahahhaa )...ptg ni cik sue masukkan tutorial nak sambung kolar baju blouse wokehh..tatatatata..


huhh!! sessak..lemas..cik sue nyer gua pat bertapa..



balance yang ada dari 10 bungkuihhh..





ni yang dah siap tampal..nak lipat plak masuk pastik huhuhuhu..



cik hashim nak tuko nama hehehehe..








Monday, June 13, 2011

Tahniahh Mokcik Ell..

Assalamualaikumm...hiiiiiiii!!!! rindu nyer....korang sehak?..hehhehehehe cik sue tak sihat otak..kepala berserabut duk pikio jahitan baju ni...dalam masa yang sama nak buat nota jahitan skit ntok post n3 cik sue huhuhuhuhuhu...kepada follower blog cik sue yang baru,selamat datang dan selamat menterjahkan diri ke n3 cik sue yang tak seberapa nih..kepada pemilik blog Sulam Menyulam cik Syahrul Bariah..toseyyy kerana tak jemu datang sini..ok lahhhh untuk permulaan pertengahan semester ni ( Wahhh macam sekolah la ahahahah ) cik sue nak mulakan dengan ucapan tahniah untuk adik cik sue tersayang..Taniah...kerana dah selamat di pinang orang ahahahaha..tak lama lagik boleh la join topik pampers..topik hari ni nak masak apa hahahahaha...akak mu yang sesekali sengal ni tak loket ilmu rumahtangga kalau nak bertanya( macam la aku pro sangat pun hikhikhik) ..ok korang tengok laaa pic yang ada ni yerkk...kepada Ayu...InsyaAllah tutorial kolar leher dan kain kipas akan ada minggu ni yer..mudahan aminnnn...






Wednesday, June 1, 2011

Balik Kampung...

Assalamualaikum semua..pejam celik pejam celik..esok tiba lah hari cik sue nak balik kampung..huhuhuhuh macam aku sorang ada kg erkkk kehkehkeh...kampung cik sue nunn di batu rakit kat terengganu sane...korang???...tak balik ker musim cuti sekolah ni?..balik leee...balik leeee...hikhikhik...ok laaa cik sue balik ni seminggu aje pownn..maka dalam waktu seminggu tuh maka tadak lahh n3 post baru yerkk..harap korang tak bosan jengah sini lagik..cik sue tak pakai berukbend pakai wifi jekk..tak bule hangkut lee hikhikhik...doa kan perjalanan cik sue selamat pergi dan selamat pulang pasir gudang yerkk..cuak jugak ni kene drive sendirian tanpa suami...huhuhuhu suami last-last minit plak tak dapat join adventure..dia balik naik bas xpress jumaat malam nanti ke trg..jadi topakso laa cik sue jadi driver..lama dah tak buat kije ni hhihihihihih...ok apa-apa komen korang selepas malam ni akan cik sue publish dan balas bila dah pulang jhr yerkkk...ok adiossss mayosss