Monday, February 18, 2013

Leher Jahit Bias

Assalamualaikumm

Dah lama nak buat tuto ni..tapi selalu aje tak ingattttt.....kali ni kebetulan tgh buat ada yang menanyer,terus aje amek hengpun senap kan gambo baju mangsa kuh kuh kuh ....jom layan ...


potongan bias sesuai di kepingan jahitan yang berselekoh...contoh leher bulat..bujur..leher V pun boleh...selain leher,boleh untuk kawasan lain yang ada sifat2 seperti contoh leher saya bagi tadi...lagik kreatif korang gunapakaikan kain yang sama dgn badan untuk buat bias ni...kreatifkan dr sdrik okehh...


Sediakan kain yang korang nak buat lapik bias tu...mesti bersegi okehh...


lipat tiga segi seperti gambar...tengok la kain tu ,kalau nk pangjang kene cari yang lebar dia besar lagi...
untuk lebar potongan bias terpulang pada korang...macam cs..buat 0.5" je...lau korang lagik tereer boleh kecikkan lagik..lau korang baru2 nak belajar jht...buat la 1" ke...terpulang yer...



nah...hasilnyer




ok...letak potongan bias tadi macam ni...dekat leher..



Snip...terutama dekat selekoh tajam ekekekeke...



ok..lau tak xpert...pinkan dulu bahagian bawah mcm ni...lau dah xpert..tak yahhh..jahit kat atas sambil awas je..


kot atas..kita jahit kat atas ni nnti...


jahit...

zoom ok untuk nampak lagik jelas...tengok perbezaan permukaa atas luar dan dalam...



Dari luar....lepas tu ion ok....



ok tatatatata....




8 comments:

Yanna_Lie said...

thanx cs wt tutorial psl nih.. dh lame carik nih... hihi

faizah said...

Erk CS, snip tu lagu mana? Ada macam jajan snap ke? Hehehe..lama dah cari tapi tak tau yg namanya bias.

Cik Sue said...

sama2 yana...
faizah..cara dan kat kawasan mana snip ni nk d gunakan akk da pun buat tuto..

awk copy n paste n gugel link ni ok..

http://kedaijahitku-jahit.blogspot.com/2012/01/gunting-v-tirus-tu-apa.html

ibu aina said...

assaalamualaikum cs...boleh cs beri info ttg benang n jarum yg sesuai utk jahit kain lycra tak coz bila saya jahit benang jad melompat, terputus dan tersipul ...harap cs dpt menbantu

Cik Sue said...

ibu aina...gn jarum kecil...saiz 11..9..utk industri..utk portable pakai jarum emas...sila cari kedai singer jarum emas :-D

Yaati Nor said...

cs, masa pin kan tu bukan kena jahit ke?saya buat jahit pastu lipas bias tu jahit atas pulak..hasil comot..hehehe...tak bape clear la tuto ni cs..huhuhuh

Cik Sue said...

pin utk awak kemaskan je...awak pin dulu cantik2 tu la fungsi pin tu supaya tak comot :-D....jahit pelan2..sambil buang pin satu persatu sampai siap...

Yaati Nor said...

ms sekolah dulu cikgu ajar jahit apron. dia kata mula2 jahit, klu paiping yg beli tukan berlipat2..cikgu kata jahitan dlm yg bahagian lipat pastu kemaskan lipat lg sekali mcm tu ke?