Hanya seciputt ilmu nak berkongsi..bukan proo dan bukan otai..bukan pula nak berlagak pandai..hanya sedikit perkongsian yang boleh manfaatkan bersama..

Jom Tengok!!

Wednesday, February 16, 2011

Nak Kedut Pinggang Getah Cantik?

Assalamualikumm...Salam sayang untuk semua teman-teman ku uhuhuhuhuh.HAri ni kite umat islam menyambut Maulidul Rasul yer...Semoga kita dapat mencontohi keperibadian Rasullah SAW kita..aminnn...
ok tercapai sudah hajat cik sue untuk buat tutorial nak pasang getah pinggang supaya kedutan getah tu nampak cantik,tak la "sebobok" ehehehe bahase ibunda ku da keluar.Tak mahu cakap banyak,cik sue sediakan pic yang tak berapa cantik ni...harap korang faham dengan penerangan cik sue ni yerk..selamat mencuba.
                                                                                     
1.Mula-mula korang ukur dulu berapa ukur lilit pinggang yang nak di pasang.Lepas tu jahitkat dulu di kedua-dua hujung getah seperti gambar yer.
















2.Mulakan jahitan di bawah getah,boleh tengok dekat gambar caranyer.Kalau nak senang lagi,pin kan dulu kemas-kemas supaya tak lari.Gunakan tapak zip yer.

















 3.Apabila selesai jahit ratakan kedutan getah dengan kain,nanti ainya akan menghasilkan kedut kain yang cantik dengan sendirinya.











 4.Pin kan getah dengan peniti mengikut carak yang anda mahu.Langkah ini perlu supaya kedutan getah tadi tidak lari semasa kita menjahit getah nanti.






5.Tarik getah semasa menjahit,buka jarum peniti sambil menjahit getah sampai habis.

15 comments:

nieta said...

salam...terima kasih atas teknik menjahit getah tu.. kadang2 bila jahit getahni, jarum mesin ni selalu tersangkut dan kadang2 patah..ada tips? mekasih.. :)

Cik Sue said...

wsalam...sama2..patah?...ermm ni kes ganaih ni ehehehe..ok2 gurau..agaknyer masa nieta nak mendaratkat mata jarum tu nieta da lepaskan regangan getah yg nieta buat kot...maksudnya jarum belum betul2 turun habis nita dah lepas getah yg di tarik masa menjahit tadi...cuba nieta ikut step macam cik sue tu kot berjaya...terutama yg gambar no4 tu..mesti buat kalau nk kedut cantik...nieta klik pada gbar kalau tk nampak..nnti dia zoom besar..tips yg cik sue boleh bagi:
masa nak berhentikan mesin..pastikan jarum tetusuk ke dalam baru lepaskan regangan getah dan sambung buat regangan baru untuk teruskan menjahit getah tu...bila da selesai jahit pulak pastikan jarum tidak tetusuk..baru keluarkan getah dari tapak jahit tu...semoga berjaya yer...

Cik Sue said...

opssss satu lagi tips:masa jait getah tu jangan le laju sangattt...macam keta gak..kalau laju karang xsident plak..jait getah pun sama...sederhana saje kelajuan tu..

Tyha said...

salam cik sue ,ada ukuran tertentu ke masa nak potong kain untuk pinggang getah? Yang jenis cerut je...x ada zip

Cik Sue said...

wsalam...tyha takyah potong bahagian pinggang masa ptg kain tu..just ikut ukuran punggung je..tapi masa nk potong getah tyha potong ikut ukuran pinggang+1(untuk penyangkut/hud }cth ukuran pggang 22+1=23'...nnti bila da siap pasang kedut terbentuk sendiri ikut ukuran pinggang...

busana melayu said...

terimakasih atas tunjuk ajar Cik Sue.....banyak sy manafaatkan entry2 menjahit dan cerita ceriti

Cik Sue said...

sama-sama..cik sue hanyalah berkongsi heee...

Anonymous said...

bahagian hujung getsh kain yang berwarna hitam tu...kain ke??tq cik sue

Cik Sue said...

aaaa kain..sepatutnyer cik sue pakai kain balance2 yg kain kite nk pasang getah tu tapi dalam kes tu kainnyer nipis sgt..tak santik plak nak buat ..nampak getah kat dalam..seksi plak ehehehe...tu yg cik sue pakai kain lebihan jahit baju yg lain...sama2

CD said...

cik sue..suka bc tutorial cik sue..:)

ayuzahfa said...

T.lasih sgt2. ...Byak sya bljar dr blog cik sue ni

ayuzahfa said...

T.lasih sgt2. ...Byak sya bljar dr blog cik sue ni

Cik Sue said...

CD..macehhh...ayuzahfa-sama2 tak de hal sikit je apa yg kurang maafkan cik sue..

Jurainy said...

salam CS, sy pn rujuk blog ni klu nak menjahit.. terima kasih atas perkongsian ilmu jahitan ni.

Surtima Yusof said...

wsalam..:-D..sama2 kasih