Tuesday, March 6, 2012

pesak..kekek..dan lengan..tiga beradik nehh

Assalamualikummm...

Tutorial kali ni cik sue buatkan untuk yang mula2 sekali blajo buat baju kurung..yg ada masalah nak sambung kekek,pesak dan lengan baju...maklum lerr orang da start anto upah jahit baju ni ehehehe..yang baru2 ada hati nak buat baju sendiri tu da mula sebok carik tutorial buat kurung kan?ok dah ready?..pi bukak printer ehehehehe...Semoga tahun ni korang berjaya buat baju pertama korang untuk bergaya pada raya tahun ni...


Cara nak potong kekek dan pesak baju kurung...


Bahagian perkataan yg cik sue tulis "Tanda" tu..yang tu tanda dengan kapur kain/pensil kain supaya korang nanti tak kompius yang mana belah lurus mana yang serong...
Belah serong tu...cik sue sambungkan dengan badan baju nnti...ada jugak yang sambung belah lurus tu pada badan baju...terpulang kepada masing2 sebenarnya..cik sue tak berani nak kata yang mana yang betul dan sebetulnyer ehehehehe...cik sue da ajukan soalan ni..huru hara plak jawapan d terima kekekekeeke...rumusan yang dapat di buat..tak apa belah maner2 pun...

1.Kalau lurus di sambung pada badan..baju yang terhasil nampak kembang...
2.Kalau serong yang di sambung pada badan...baju yang terhasil nampak lurus sahaja..sesuai untuk si kurus tinggi ehehehehe macam i lah ahahahaha...

# ok ukuran yang cik sue beri kat atas tu semuanya adalah contoh ukuran ok..korang ikutlah ukuran memasing..boleh refer pada ukuran yg cik sue pernah bagi kat n3 sebelum ni yerkk...

Cara nak sambung kekek dan pesak..


1.Langkah pertama,penitikan dahulu dari titik A ke titik B...kemudian jahit lurus sehingga sampai titik D jahit serong ke titik B..lihat gambar rajah ok..

2.Pinkan pula dari titik C ke B jugak...kemudian jahit lurus dari C ke D

3. Jahit lurus dari D dalam 0.5" dan ulang jahit ( supaya tidak cepat tetas ) kemudian terus ke D" ...tak mahu kene titik B yerkk...ok da selesai...



Cara sambung Lengan plak...


Rajah Sebelah Kiri:
-Penitikan  A ke B dan jahit luru seperti anak panah pada rajah...dekat B tu nak kene serong jugak sama seperti kita jahit kat pesak dan kekek tadi ok...

Rajah Sebelah Kanan
-Seperti biasa..pinkan dahulu kemudian jahit dari C ke E..tak mahu sampai terjahit di titik B ok...
-Jahit lurus dari E..jahit dalam 0.5 inci dan ulang jahit supaya tidak cepat tetas jahitanya...dan teruskan jahitan ke D ..selesai sudah


Menyambung kepada Badan Baju...


-Sebelum kita sampai ke langkah ini..korang mesti tebuk leher baju terlebih dahulu..kalau tidokkk mang payohhh huuuuu..sila refer n3 cara nak buat leher kat n3 lama yerkk...

-Apabila dah siap..boleh la sambung lengan yg telah siap di cantum pada kekek dan pesak tadi ok..caranya tengok pada rajah atas tu...

-Perhatikan betul2 gambarajah lengan tu cemaner..pinkan tengah2 bahu badan baju dengan tengah2 lengan baju..korang boleh tandakan dengan pensel kain terlebih dahulu ok...

-Mulakan jahitan dari cantuman atas bahu tersebut sampai ke bawah baju..jahit sebelah by sebelah..dah habis sebelah..mulakan dengan atas bahu sekali lagik untuk jahit yang sebelah lagik...

Harap korang faham lahhh..ayat cik sue dah berbelit-belit kot ekekekeke..ok lah sekian laa sudahhh..esok2 kite blajo buat kain plak ok...


2 comments:

Pn.Ibu said...

terima kasih atas tutorialnya kak...saya minat sgt nk belajar menjahit.harap2 suatu hari nt dpt bt baju kurung sendiri...mudah2an rezeki akak murah sbb akak tak kedekut ilmu :)

Cik Sue said...

ooo tak der hal..sila la copy mana yg ada dan mana yg boleh membantu..insyaAllah dapat baju kurung buatan sendri nnti aminnn..