Monday, May 28, 2012

Cantum Keruk Lengan Krg Moden Lagik...

Assalamualikumm

Sebelum-sebelum ni dah snap gambo2 yang sesuai untuk buat tuto cara cik sue cantum lengan..nok2 bahagian keruk lengan kan?..bila dah sampai masa nak buat karangan..carik-carik gambo tersebut..ehhh da tak tahu pulak kemana perginyerr..aisssss dah kene sediakan yg baru..da kene taruk cop mohor baru jugak..aduiiiiii..tapi bila pikir.. lama-lama sangt pending niat tu..rasa bersalah laaa pulak..wellpun masih ada baju yang kene kejo date line cik sue gagahkan jugak buat tuto ni...( padahal mang malas nk menjahit ahahaha )

ok lahhh meh kita teruskan je jangan bebel banyak-banyak ahahaha..sebelum tu nk ingatkan korang yerk..tuto ni hanya ikut trend cik sue semata-mata tau..ahhh teknik yg betul2 teknik punyer,cik sue tak tahu la cemane..ni teknik yg cik sue biasa amalkan ehehehe..so terpulang pada korang la nak amalkan atau abaikan sahaja atau ada lagik teknik lagik best..buleeee laaa kasik tau aii sekali hehehehe...



Perkara wajib cik sue lakukan adalah menandakan bahagian mana yg depan lengan pada lengan yg di potong serta titik tgh bahu..tengok anak panah merah tu...bahagian tengah bahu tu cik sue samakan atau pin kan dengan tengah bahu badan baju...



Penitikan di sekeliling lubang lengan baju sebelah by sebelah tau bermula dari garisan bahu..nnti berhenti kat garisan bawah ketiak baju..aisss cemane nk xplaint ni ahahahaha...cuba tengok gambar..




Apabila da habis penitikan sekeliling cari satu titik pertemua atau persamaan atara ketiak pada lgn baju dan ketiak pada badan baju..pinkan dan jahit lengan dari situ ...


Apabila dah selesai cantum lengan tadik,masukkan lengan baju ke dalam baju seperti gambar...




Jahit cantum keruk lengan tadik dengan cara macam dalam gambar ni..cik sue bermula dari ujung ketiak..ada orang bermula dari garisan bahu tu..terpulang la ehhh mana yang selesa ok..


HASILNYA...

ahhhh ni belum d gosok..da siap sempurna jgn lupa d gosok..



bawah ketiak





gambo kot dalam baju..dekat ketiak



Apabila da di gosk cantik...



ok dah lah sudah..kalau korang tak paham jugak..aissss tak dapat la den nak menolong lagik...meh la datang  kat umah plak..jangan lupa bawak ayam golek n nasik kuning sekali kikikikiki...

ok tatatata...





14 comments:

Yaati Nor said...

salam pekenalan. saya suka blog cik sue..byk toturial..semoga ilmu cik sue bertambah2 lagi hendaknya..skrg projek siapkan brg2 tok baby bakal lahir..lps pantang nak buat baju pesak gantung yang terbengkalai..Cik sue bsalin bulan bape?

Cik Sue said...

salam kenal jugak..maceh sudi datang blog sini..cik sue pun dah tak lama nk meletup jugak ni ahh...lau tak de aral melintang patah..due date cik sue 18/7...hehehe lagik dua tiga hari nk puasa..aisss den sapu besih pose tahun ni..ok nnti sambung balik pojek terbengkalai tu huuuu...cayok2

Sue's Dzine said...

Salam, saya pun suka blog cik sue nie. Nama saya sue juga, saya pun tailor , tp sambilan je, tp tk lah seterer Cik Sue kita nie, byk lg yang perlu belajar, tq untuk tutorial, kalau Cik sue ni umah dekat ngan saya dh tentu saya nk berguru dengan Cik sue.

Cik Sue said...

wsalam..wah sue jugak la yerkk...tak pe laa sama2 kite tailor ni nak kongsi mana hok patut kan?..saya pun blajo dan masih blajo lagik jugak..tak penah habis dan tak penah nk puas..asek tamak je ilmu jait ni ahahahaha

baru belajar said...

salam kak..nak ty..akak tau tak jahit kuar kaki besar/palazzo tu..nak beli mahal..kdg2 kain xsesuai ctarasa lak..kalo akk tau mntak ajarkn ekk..heehe tq kak..

Cik Sue said...

Insyaallah cik "baru nak belajar" hehehehe...nnti kelapangan buat nota dulu yerkk...

nor ahmad said...

Assalamualaikum kak su.
Td try cntum lengan dengan ketiak tapi keruk lengan lebih besar dari lubang ketiak,
Salah pola atau ada cara nak sambung. Mintak kaksu tlg jawab ye. Tq.

Cik Sue said...

wsalam nor..
ok kalau gitu nor buat macam ni :-
1.jahit kia jarak besar ( tensen no 4 atau 5 ) atau jahitan sembat betul2 tepi jahitan tepi keruk lengan tadi...

2. cantum lengan tepi lgn

3.temukan tgh2 bahu kat badan dgn tgh2 bahu kat lgn...temukan juga ujung cantuman kat ketiak baju dgn ketiak ujung kat lgn...

4.tarik benang yg kita sembat tadi secara sebelah by sebelah...yakni kt mula kan depan dulu...kumpul kedut2 kecil tadi di kawasan selekoh keruk ehehehe...pastu sambil samakan keruk lgn pada badan tadik..pinkan..begitu jugak dgn sebelah keruk lgn belakang..sama jugak

5.terus jahit cantum seperti biasa...bil da selesai tarik buang je jahitan sembat tadi...smuge berjaya :-D

Anonymous said...

salam kak su,
saya nak tanya kalau lengan lebih kecil dari lubang ketiak pula camna ya..

azura said...

Salam, c.sue nk tnya lengan lg besar dri lubang lengan nk wt cmner? Then bile dh siap jahit jd xlawa lengannye..kedut2...

Cik Sue said...

wsalam anon dan azura...

kalau lubang lgn lengan lagik besar dari yg kat badan senang...awak jahit kasar betul2 tepi jahitan tepi utk lubang lgn tgn...jahit keliling..pinkan bawah ketiak baju dgn ketiak lgn ..satukan ..garisan bahu jugak..lepas tu awak tarik buat kedut..kumpulkan kedut ni dekat serong tu ahh..dekat selekoh..awak pandai2 lah bahagi kan..jahit dengan pelahan..insyaallah akn cantik..

lagiks atu cara ..awak buka semula jahitan cantuman bahu badan depan dan belakang..uabh naik turun jatuh bahu ..ahahaha ni kije banyak skit...

kalau lubang ketiak lgn lagik kecik dari kat badan..maka nyer kn buat lgn baru le jawapannyer kihkihkihkih..andai kata luabng lgn pada lgn tu masih releven muat..awak just kecikkan lubang lgn kat badan je lah...cntum macam biasa...kalau tak..kn buat lgn baru....

ana farha said...

salam kak cs. mcm mana nak buat kalau lebar dada 40 tapi lubang ketiak nak jadikan 18..? klu buat 40 lubang ketiak jadi 20 lebih.. ada teknik tertentu ke nak bg lubang ketiak kecil dari 1/4 dada.. tq kak..

Surtima Yusof said...

Wsalam ana
Ok ni formula cs pkai dr dl samapai laa ni..cs turunkan kat sini..ygbgajin bc komen dapat le ye kihkihkih...garisan bahu ke grisan dada utk dapatkan lubang lgn bg orgbyg berdada besar....paling besar jgn lebih dr 10.75....akk pkai plg besar pun 10.5.... Manakala di grisan dada pula pkai pomula biasa llt dada ngam2 bahagi 4+1....cayok2

Surtima Yusof said...

Ana...nkntmbah lg ni...x kesah la bsr mn pun dada dia...asalkn bl llit dada 1/4 lg bsr dr 10.75 cth la dpt 11..ana abaikn 1/4 tu terus gn ukrn bahu ke grsan dada 10.5...okeh..