Hanya seciputt ilmu nak berkongsi..bukan proo dan bukan otai..bukan pula nak berlagak pandai..hanya sedikit perkongsian yang boleh manfaatkan bersama..

Jom Tengok!!

Monday, May 21, 2012

Lagi Kisah Zip Sorok,Alas leher Kurung Moden..

Assalamualaikumm...

Masa sebok nak pindah umah hari tu..sebok plak pembaca duk tanya ,bagaimana cara nak cantum zip sorok kat belakang baju kurung moden...cik sue bukan tak nak ajo tapi maklum laaa bz terlampau heee..ok skang ni ada kesempatan cik sue buatkan yerkk...berpandukan gambar korang usahakan supaya korang faham dengan step yang cik sue sediakan tu ok...

ok jom kita mula...

Sebelum tu korang tanda dulu basi jahitan korang pada kain yerkk..cik sue pakai 1" untuk tepi zip dan 0.5" untuk atas ujung zip tu...jahit zip terlebih dahulu cara sempurna nak jahit zip sorok sila refer pada nota sebelum2 ni cari kat page nota jahitan yerkk..




Apabila dah selesai pasang zip sorok...cantumkan pulak bahu baju depan dan belakang dan seterusnyer cancumkan pula alas leher..( gambar cik sue tnjukkan cs pinkan terlebih dahulu sebeleum proses cantum ) beri tumpuan dekat bahagian zip ok..




DAh selesai jahit kat alas leher..cuba tgk cik sue jahit plak kat tepi zip kan?..jahit ke bawah sampai habis hujung alas leher tu ok jangan sampai habis bawah zip pulak..tgk jari ke3 yg kanan sekali tu..ahhh sampai situ jek...



Gunting snip...tgk sebelah kiri...hujung atas tu cik sue buang basi yang tak penting....hasilnyer apabila d terbalikkan jadi macam yang sebelah kananya tu ok..




Nahhhh..bagi tumpuan bahagian dekat zip tu kalau dua2 dah di terbalikkan...gambar nak tunjuk rupa paras dari dalam tau...bila da berpuas hati boleh buat kemasan di sekeliling leher baju...kot suke nak jahit pesen cemaner pun ok..



Gambar nak tunjukkan rupa paras dari kat luar plak....lepas tu korang da boleh cantum lengan plak ok...


Harap korang faham...tatatatatata...














11 comments:

ita said...

baik btul cik sue ni..murah hati..moga murah rezeki..kite ni..kalo xbz..hari2 duk belek blog akak ni.....fesbuk pon dah jrg2 dah heheh...

suzanais said...

tq 4 sharing sis :)

Anonymous said...

salam kak nak ty..knpa bila saya jahit bj kurung..pas siap jd sempit..seksi plak heheh..padahal dah ukur btul dah ikut bj yg selesa dipakai...jahit basi byk sgt ker...

Cik Sue said...

wsalam..
kalau kita dah ukur betul2 pasti tidak akan hadapi masalah tersebut..kene tahu ukuran yang kita ambil pada baju cth mestilah di tambah dengan banyak mana basi kita nak pakai..cth:basi biasa org pakai 0.5-1" ukuran ni mesti di campur dgn ukuran yg di ambil pada baju cth cth bahu 16"+1"(basi) tandakan dgn kapur dan guntinglah dengan ukuran tersebut..semasa menjahit pastikan kita jangan jahit melebihi ukuran basi yg telah kita tetapkan tadi...
sedikit tips utk awak apabila jahit baju jenis kain cotton...
1-rendam dahulu kain tersebut dalam air selama 20mnt lepas tu jemur dan keringkan..baru lah ikuti proses ukur,gunting dan jahit seperti biasa
2-tak perlu rendam seperti no1 cuma perlu tambah 0.5"-1" pada ukuran biasa..cth semasa ambil ukuran bahu ialah 16"..tambahkan 1" dan tambahkan utk basi 1" ..ukuran sepatutnya termasuk basi ailah 18"

*kerana kain jenis cotton akan mengecut selepas di basuh dan bila pakai dia jadi ketat...harap faham dgn penerangan cik sue ni ok..

Anonymous said...

time kasih cik sue

kakayaya said...

den dah terkono. jahit bg adik ipar janis cotton. sekali bila dah pakai sendatt mendat ketatttt..huhuhu
last2 dia bg baju tu kat aii suh potong jadikan bj aiii..huhuhuhhu
sodehhh dan hiba bila mengonangkan....

Cik Sue said...

aiss kakayaya...lau kain cotton ada cara yg tersendri nk jaitnyer...tak kire laa pesen apa..ok amek tips ni:

1-sebelum gunting hang rendam dulu dalam beh kurang 20 mnt pastu idai...
bila da kering baru la hang potong macam biasa...

2-cara no dua..hang tambah 1" kepada stiap ukuran..cth bak mai la ukuran bahu 16..hang tambah 1" utk problem cotton ni dan 1" atau suke hati ( ikut basi kamu suke ) karang bila da siap ukuran bahu tu jadik 17"...pastu bila tuan baju basuh ia akan jadik 16" ikut ukuran tuan badan...

pasai apo?...

-memang sifat semula jadik cotton dia akan mengecut apabila dah basuh ..jadi ambilalh petua ni lau nk jahit cotton ok kakayaya..

Cik Sue said...

aiss kakayaya...lau kain cotton ada cara yg tersendri nk jaitnyer...tak kire laa pesen apa..ok amek tips ni:

1-sebelum gunting hang rendam dulu dalam beh kurang 20 mnt pastu idai...
bila da kering baru la hang potong macam biasa...

2-cara no dua..hang tambah 1" kepada stiap ukuran..cth bak mai la ukuran bahu 16..hang tambah 1" utk problem cotton ni dan 1" atau suke hati ( ikut basi kamu suke ) karang bila da siap ukuran bahu tu jadik 17"...pastu bila tuan baju basuh ia akan jadik 16" ikut ukuran tuan badan...

pasai apo?...

-memang sifat semula jadik cotton dia akan mengecut apabila dah basuh ..jadi ambilalh petua ni lau nk jahit cotton ok kakayaya..

Anonymous said...

mekasih CS for all the tutorials..
susah benor nak jahit zip sorok ni..
n satu lagi tips yg sy cedok dr blog omputih..sebelum nak jahit kena seterika dulu zip tu..baru senang nak jahit..hihi

semoga CS di murahkan rezeki n bg tuto byk2 lagi

-dayang-

Hasmalina said...

Tq cs kerana bnyk membantu...

Zuliekha Zakaria said...

Assalamu'alaikum cik sue...
nak tumpang tanya gambo no 3 tu
jahit atas garisan kapur biru tu ye/tepi zip?
T.kasih

-ika