Saturday, January 26, 2013

Tali Butang Dari Kain

Assalamualaikumm...

Salam Maulidulrasul...selamat bercuti pangjang...selamat balik ke kampung :-D....pangjang korang cuti yerkk..ewah-ewah seronok lah tu...

Okey lahhh tahun ni tahun ke3 CS ber blog...baru 3thn rupanyer..rasa cam da lame jek ahahaha...Alhamdulillah ,blog ni masih bernyawa kihkihkih..okey lahhh CS dulu ada hutang tuto dengan seseorang yg cik sue da lupe sapa keh keh keh..kepada yang berkenaan..maafkan cs..baru sekarang cs mampu buat tuto kamu nak ni...:-D...limaploh sen okey :-D....




Sedia kan kain yang korang nak buat tali butang tu...lau nk banyak..pjg la sikit..lebar plak dalam 2" gitu ke...




lipat dan jahit..dalam 0.25"..jahit dua round yer..nnti kt potong dia tak terbukak jahitanyer...




kene guna pakai alat ini oekh..cs beli dulu berapa ntah..da lupoe..tapi dalam ranking mampu beli :-D...dalam belas2 rgt kot..lupe ..beno2 lupe ehehehe...




okeh ..masukkan bende alah ni macam ni..kat depan dia tu ada penyangkut...sangkut pada kain yer...




tarik keluar...




okeh macam ni nnti rupa nyer bila da d tarik yg dalam duk luar dan luar duk dalam :-D




potong pjgnyer agak2 berapa pajg nk guna...tgk gambo cara letak dia kat leher ...





ok dahhh...ekor terlebih tu korang ptg lah yer...



yanh ni cs buat kat baju kebaya..tali butang utk butang baju kebaya moden...


8 comments:

mak chaq bib said...

boleh bgi cadangan?....
kalau xdak pencangkok tu bleh terbalikan kain gunakn benang. ok cam ni. kain untuk buat rumah butang tu dijait sampai penghujung dan lebihkan benang sepeti panjang kain tu juga tapi klu lebih lagi ok. lepas tu cucuk benang di jarum jait n masukkan ke dlm kain lps tu tarik la. buat perlahan2.... insyaalah kain tu akan terbalik seperti tali....selmt mencoba

Cik Sue said...

bolehhhh ten Q mak chaq...sayang ketat2 sudi kongsi gn cs :-D

nor said...

kak, cer tunjuk cara nak letak tali butang tu kt kebaya tu..cara yang senang..biar sama lurus n kebesaran tali butang tu..saya masih xlulus la..hukhukhuk

kaki merepek said...

ape name alat tu kak su? nk bli mne erk? nk buat koleksi brg jhitan nih....

Cik Sue said...

lorr kaki merepek ke...ekekeke..nama dia looper turner :-D..g je kedai jual alatan jht..pasti ada ...

kaki merepek said...

hahahaha.. kite ler kak.. akak penah singgah dlu kjap blog kte.. lme dok update mende2... hahaha.. ape nme mende tu? nnt nk tnye ke org tu susah..

Cik Sue said...

keh keh keh...tu da bg tau looper tunner nm dia...dlm rm6.00 plus2 jer...:-D

Anonymous said...

salam cik sue sy suke patern leher cegini? sy nk nanye berapa inci pnjg ke bentuk v n bape inci lebar tu?? tq