Friday, April 29, 2011

Buat bloause Part2

Assalamualikummm...Salam sayang semua...korang apa khabar?..cik sue kurang bermaye la at this time huhuhuhu...Terlebih vitamin "M" lah kat badan ni.Nak buat cemane,dah tuaaaa....banyak pulak lebihan vitamin tuh.Ok lah tak mau buat masa sebab cik sue lemah longlai ni sambil menaip...nak siapkan jugak n3 ni uhuhuhuh.Kita mulakan dengan acara memotong pola yer.


Terlebih dahulu,wajib korang sediakan barang-barang yang kat dalam gambar ni dulu.Kalau tak cemane korang nak buat yer tak?...

Pertama,gunting ntok pola badan belakang dulu yer.Letakkan pola di atas lipatan kain dan pin kan dengam peniti di sekeliling ..tengok gambar cemana cik sue lipatkan kain tu.Pola mesti nak duk di permukaa luar kain yer.tak mau permukaan dalam.Tandakan basi jahitan menggunakan pensel.Apabila dah berpuas hati,mulakan menggunting di bahagian bawah..tengok gambar.Awas!! pola tadi kite buat satu untuk dua kan?...yang ni kita gunting ntok belakang dulu jadi ikut lakaran yang belakang la k..Terutama bahagian leher.Tanda star tu menandakan bahagian kain yang kene lipat k.

Apabila selesai gunting,ambil kertas surih dan bende alah surih tu...surihkan.Caranya?..kertas surih tu korang lipat dua dan bahagian kaler duk luar..ci tengok gambar yer.Korang letak kat dalam lipatan kain.
Apa lagi!!..surih laa di sekeliling pola tu,termasuk dat belakang juga yer.Begitulah seadaanya juga dengan pola badan depan dan lengann..korang buat step yang sama laa.Bila dah siap,korang kene jahit tepi kesemua keratan kain tadi.Kalau nak cantik,pakai ler benang yang sama tone kaler kain tu.Tapi kalau tak der mesin jahit tepi,topakso la redha ngn benang putih je ehehehehe.





Cara Nak Jahit
- Jahit "DAT" badan belakang dan depan terlebih dahulu.
- Temukan luar fabrik hadapan dan belakang bahu
- Semat dengan jarum peniti
- Jahit kedua-dua bahu kiri dan kanan.
- Cabut jarum peniti.
- Buka kelim dan gosok di bahagian dalam dan luar bahu
- Lipat basi lipatan belahan kiri da kanan ke dalam dan gosok.


Selepas proses mencantum bahu selesai,cantum terlebih dahulu bahagian leher.Bahagian leher korang boleh refer pada n3 buat leher teluk belanga dan n3 buat pola leher teluk belanga.Cara nak jahit pun sama.Ada teknik yang lebih mudah sebenarnya nanti cik sue buat n3 ntok teknik tu k..tungguuu

- Temukan fabrik sebelah luar sisi hadapan dan belakang baju.
- Semat dengan jarum peniti
- Jahit tepi baju di sebelah kiri mula dari pangkal lubang lengan hingga ke bawah kaki baju.
- Ulang langkah yang sama untuk sebelah kanan.
- Cabut jarum peniti.
- Buka kelim dan gosok untuk kemasan.





• Lengan Panjang
- Lipat dua bahagian lengan fabrik sebelah luar.
- Ukur dan tanda 4 inci dari hujung lengan untukbelahan mansit
- Semat jarum peniti.
- Jahit mesin mula dari keruk lengan hingga ketanda belahan mansit.
- Cabut jarum peniti.
- Buka kelim dan gosok.
- Snap di tengah pangkal lengan bahagian lengan dan juga di tengah pangkal lengan badan baju.
- Temukan keruk lubang lengan di badan baju dengan keruk lubang lengan di lengan ½ inci ke depan.





TADAAAA!!!!...dah pun siap operasi buat blouse..suke..suke..sukee eheheh.Nampak macam senang.Tapi ntok korang yang pestime nak buat,memang la susak sikit yer tak?..tapi korang kene berusaha..lepas ni kedai jual baju boleh gulung tiko ler kehkehkeh...Kalau korang kreatif lagi inovatif,macam macam stail korang bley reka sdiri.Untuk leher,korang tak semestinyer buat leher teluk belanga.Boleh buat pesen bentuk mata atau V...mengikut kretiviti korang lah.Ok sekian sahaja dahulu kalau terkurang tu minta maaf yer.....tatatatat..









7 comments:

saphir madchen said...

Sedih betul saya tak berjaya lagi buat lengan blaus....tak berjaya di cantum habis dah nota cik sue saya baca...uwaaaa...mmg kalau dekat saya g je terus umah ciksue belajar...hikhikhik

Cik Sue said...

alooo cianyerr..cik sue pun sedeh..ramai yg fail utk bahagian ni...cik sue sedaya upaya nk pahamkan secara tuto tapi nampaknyer belum berjaya hukk...nnti kita iktiarkan yerkk cara nk sate masalah ni..

Nor said...

CS, apa maksudnya pola tu kena letakkan kat bahagian luar kain?

Cik Sue said...

Nor..maksud cs..letak pola atas lipatan kain...tgk gambar...pola cantik duk atas kain kan?...baru ukur basi..tanda dat dan tanda keruk leher..barulah potong :-D

Miza said...

cs, bole bg tips x camne nak dapat jahitan yg cantik kat lengkuk pinggang? buat banyak part tu yg selalu fail help me cs :(

Surtima Yusof said...

Miza..lekuk?..kat pinggang?...cs x bape clear...cer kabo lekuk kat mana?

noRwaNi said...

- Ukur dan tanda 4 inci dari hujung lengan untukbelahan mansit

cs, assalam..nak tanya apa mksud ni??huhu!