Monday, May 2, 2011

Maafkan Aku



Assalamualaikum..Salam sayang kalian,hari ni cik sue sedih sangat.Nape?...biarlah korang nak ketawakan cik sue pun...cik sue tak peduli.Semalam cik sue balik kg( umh mertua).Pada kebiasaanya kami akan singgah dahulu di pasar borong pandan membeli ikan n sayur bagai untuk di bawa balik ke rumah mertua nanti.Seperti biasa,cik sue duk dalam keta jer..jarang ikut suami masuk pasar dan memang cik sue tak pernah pergi belanja barang dapur pun.Tak malu nih bagitau...bawang sekilo pun cik sue tak tahu harganyer bape,harga pasaran saham ikan dan ayam yang banyak naik dari turun tu pun cik sue tak pernah tahu.Harga sekilo gula pun tak tahu jugak uhuhuhuh...Bukan cik sue kerekk tak mahu tolong suami belanja dapur tapi memang den nyer suami tak kasi masuk paso.Hujan lebat gile oiii...wah sempat cik sue pergi melancong  ke ober sea ( dalam mimpe jerkk).Bila dah selesai belanja dapur tuh singgah jap isi perut kat kedai makan dan terus balik ke kluang sana.Sampai dah malam.dalam kul dua belas dah.Anak-anak semua kene usung masuk umah sorang-sorang pasal dah tak bley bangun lagi dah.Esok pagi-paginya lepas subuh,mak mertua cik sue duk kerjakan siput sedut...bersih-bersihkan dan potong dia nyer ekor."beli mana ni bu?" tanya cik sue...ler kan ker uda beli semalam ni?(uda tu suami cik sue ler)....lorrrr...nak masak apa ni bu?...nanti kau masak lemak cili api yer..ibu ada taten pagi ni,tgh hari plak nak gi kenduri kawen plak.Kau masak la lebih-lebih kurang yer...Dengan kelat nyer cik sue wak muka..Aku?...uhuhuhuhu...siput sedut?...uhuhuhuh cik sue tak pernah hayat mengerjakan,memasak,memakan or what ever la yang bersangkut paut ngan siput sedut....Masa nak masak tuh,siput-siput tuh masih aktif dengan aktiviti nak larikan diri..lahhhh cemana nak masak ni.tak sampai hati laaa....sorang pun tak der kat umah..suami dan anak-anak pi gunting rambut kat kedai.Adoooyaaaa...denagn sedih gilenyer cik sue masak siput-siput tu sekalian...sambil masak sambil cik sue  memohon maaf pada siput-siput tuh kerana terpaksa melaksanakan tugas cik sue yang maha berat tuhhh..(tugas membunuh siput dengn kejam)..masa mengacau tuh cik sue maen jeling aje..terbyang di mata cik sue siput-siput tu melambai-lambai tangan meminta pertolongan..uwaaaaaaaaaaaaa....sedih sangat.Akhirnya selesai sudah memasak siput-siput itu.Cik sue jadi moody,tak do slero nak makan.Pak mertua pun tak sanggup makan macam cik sue jgak...yang makan hanya mak mertua ajer..dia kata sedap..uwaaaaaaaaaaaaaaa....tak kesah ler sedap ke tak..tapi cemana yerkk nak matikan siput-siput tu sebelum dimasak?...atau memang orang masak dia hidup-hidup?seumur hidup cik sue ni la pertama kali "ber urusan " ngn siput.Maafkan aku siput-siput....

1 comment:

Nurul Ashikin Rahmad said...

Lepas potong2 hujung2 siput tu 9supaya senang nk sedut), saya basuh-basuh je.. nnt pelan2 die pengsan..trus masak.. husband suke sangat2 siput ni.. x de kat pasor, kt jusco pun ade jual..