Wednesday, May 18, 2011

Benang Bergetah

Assalamualikum..Salam sayang korang..korang sihat semua ker?..semoga korang sihat ler maklum ler dah bercuti kan?...ok kali ni cik sue nak cerita tang sejenih benang ni..Benang Bergetah cik sue panggil dia..Nama saintifik dia cik sue tak tahu plak ahahaha maklum la tak sekolah tinggi akakakaka.Baru-baru ni,cik sue pergi la kedai yang berhampiran dengan rumah yang baru cik sue duduk ni..Tujuannya nak cari benang ni ler..pasal stok ada sikit je lagi..Pada perkiraan cik sue,baju yang di tempah pelanggan cik sue yang memerlukan benang getah ni tidak mencukupi jadi kene lah pergi kuar beli stok baru..Alangkah terkezuuttt nyer cik sue,harga segulung benang ni RM1.90 nonn kat kedai cik sue pergi ni..Masa dekat taman mawar dulu cik sue beli singgit jer segulung tuh...geram tol cik sue kalau seposen dua tak apala boleh pejam mata..ni tinggal seposen jerk lagi nak double price..Kedainyer tak de lah hebat sangat pon..setaraf kedai runcit aje..ermm tak jadi le i beli uu...cik sue sanggup pi kat taman mawar ahahahaha...


 ok korang,ni le rupanyer benang getah tu...Setakat ni cik sue tahu dia ada dua kaler jer..hitam dan putih.Kalau korang terjumpe lain-lain kaler,bagitau ahahahaha kompom belum ada lagik.Kenapa? ntah ler cik sue pun tak tahu dia ada dua kaler ni ajer...Korang tahu guna tak benang ni?...kalau tak tahu meh cik sue ajo dengan senang hatinyer....

 Memula korang kene isikan benang getah ni pada bobbin secara MANUAL..ingat!! manual uu,tak boleh pakai gulung ikut mesin jahit.Dah tu bila dah siap,sila lihat gambar atas..nampak tak anak panah screw cik sue tunjukkan?...screw tu hendaklah di longgarkan sedikit dari biasa.Sebaiknyer kalau yang ambil upah jahit macam cik sue ni usahlah bergilir-gilir dengan benang biasa yerkk..lama-lama lust jgak mende alah tu..Adakan satu untuk benang getah ok..


Tengok gambar yer..benang getah hanya di gunakan kat dalam bobbin ajer..kat jarum gunalah benang biasa mengikut warna kain baju anda k.Benang getah pulak,tengok kesesuaian tone warna kain k.kalau cerah,pakai benang putih dan gelap guna benang hitam.

Cara jahitnyer,kene lah jahit dari bahagian luar kain...pada kebiasan kita jahit ikut dalam kain kan?...yang ni kite kene jahit dari luar kain.Satu pesanan cik sue....jahitkan dulu mana-mana bahagian yang nak di gunakan jahitan benang getah ni sebelum proses menjahit cantuman kain...paham ke idok ni uhuhuhuhu...



Ini adalah antara kreativiti yang korang boleh hasilkan dengan benang getah ni..Ada banyak lagi kreativiti korang boleh buat sebenarnya.Cik sue tak boleh upload semua sebabnyer semua gambar lama-lama dah di serang virus masa kat umah lama dulu..ermm ni aje yg tinggal ntok cik sue tunjuk k.korang boleh buat getah kat pinggang baju blouse..getah dekat belakang baju..ikut suka korang lah senang cite.Ok lah setakat ini dululah yang mampu cik sue merapu pada kali ini tatatatatatata...

2 comments:

Zue said...

Cik Sue, saya baru jumpa benang getah yg berwarna2 tp di Spore ni pun mahal, 1 gulung SGD$0.80, bila dah tukar mata wang RM jadi RM1.95, lebih kurang sama..

Cik Sue said...

aaa ada org bagitau cik sue kat kl sanun banyak jual...ntah la mb ada kot kat area cik su eni ..cumanyer cik su eje lom ada jodoh nk jumpe ehehehe