Hanya seciputt ilmu nak berkongsi..bukan proo dan bukan otai..bukan pula nak berlagak pandai..hanya sedikit perkongsian yang boleh manfaatkan bersama..

Jom Tengok!!

Tuesday, May 31, 2011

Buat Baju Baru

Assalamualaikumm...n3 sebelum ni cik sue dah eksen ngan bloause baru ekk..hikhikhik..saje je kasi korang menyampah ahahahaha tau korang pown tak heran ngan blouse tu..biasa-biasa je hahahaha..tapi tak kira nak eksen jugak...ok laaa sesape yang berminat nak buat jugak cik sue tak pernah lokek atau kemut nak kongsi ok...

Mula dengan Pola


Pola Badan 

Buat "L" terbalik dan tandakan AB,AC
AB - labuh baju
AE - ukuran bahu bahagi 2 dan buat garisan lurus ke bawah
AF - ukuran bahu ke dada atau ukuran standart 9'
FG - naikkan 4' 
GH - ukuran bidang dada bahagi 2
FI   - ukuran dada bahagi 4 + 0.5
 - BD sama ukuran garisan FI,sambung ID
Tandakan EHJ dan benttukkan keruk lengan EHI

Ok dah siap yer ntok pola badan..pola badan depan dan belakang adalah sama.Buat satu pola je k..opss lupoo plak..cik sue telah mengubah pola asal kawan cik sue tu..cik sue suka baju ala-ala santai jadi i tambah le ukuran :

-DK -3 atau 4" atau sesuka lah nak kembang banyak mana...tapi rasa cukup limit sampai 4 je kot..kembang2 sangat tak lawo plak ekk..
-Garis lurus IK
-Dari K naikkan 0.5' dan garis DL

# pola badan dan lengan yang asal adalah empat segi empat sama 

Pola Lengan

2,4 adalah labuh lengan 
3,4 luas tangan yang di kehendaki bahagi 2...# cik sue amek ukuran luas tangan baju kurung di tambah 3" kasi kembang skit.
1,2 sama ukuran 3,4
2,8 sama dgn AF
8,6 sama dgn FG
7,9 sama dgn JI #sila ukur JI garis lurus ke atas.
Buat garis 5,6..7,9,8 dan bentukkan keruk..

Sedikit tips...
-Kain yang sesuai adalah jenis cotton yang jenis lembik..chiffon..tak sesuai kain yang keras..
-Boleh mengkreatifkan bloause anda dengan gaya lengan yang kembang macam bloause merah cik sue tu tapi llilit ketiak nak besar..besar ikut selesa anda lah tapi tak mau kecik lilit ketiak k.
- Boleh buat Getah dekat lilit pangkal lengan tapi stail ni cik sue rasa nak kene lilit ketiak jenis kecik..org muda2 suke ler hikhikhik...
-Boleh buar belah tepi baju dari paras ukuran punggung atau pinggang ..
-Boleh buat belah untuk hujung pangkal lengan jugak...

ok jom mula potong dan jahit

 Setelah anda potong kain,cantum bahagian ke dua-dua belah tepi baju dahulu..kemudian lengan.Bahagian atas akan jadi lurus tengok gambar..sebelum nak cantum sila buat kemasan yang lain dulu yer..kot nak buat getah kat lengan ke apa ker..



Bagian atas bahu baju yang bercantum dengan lengan tadi boleh la buatkan tempat nak taruk getah..dalam setengah inci aje dah ok..jangan lupa tinggalkan sedikit lubang untuk memasukkan getah nanti.Masukkan getah menggunankan pin.Ikat terlebih dahulu dengan hujung lagik satu dengan sesuatu yang tak boleh muat dengan lubang getah tu..kalau terlucut nanti..bikin hati Panasssss...
Bila dah selesai...ikatkan kedua-dua hujung getah dgn ketat2..opssss lupo nk bagitahu..pangjang getah tak mau pangjang-pangjang sangat nanti terlebih seksi plak..cik sue pakai 30inci..tak seksi dan tak ketat sangat2..korang boleh ukur getah tu kat leher korang terlebih dahulu k.

 
cik sue tambah getah kat hujung lengan..kalau kat budak-budak someyy ni..mak budak someyy jgak laaa hikhikhik..tapi cik sue pakai duk umah je kot..




keruk leher yang akan terbentuk nanti...korang boleh adjust sendiri masa pakai karang..boleh jadi bulat..boleh jadi macam kat atas ni jgak...

Ok cuba jangan tak cuba!!!...adioss...














12 comments:

アヌム ちゃん said...

aaa akak mmg ada kedai jahit ke hobi je..huhu

Cik Sue said...

dulu hobi aje..skang dah operasi jahit baju org kat umah..bolehhh laaa hehehehhe...

Aku dan Sulaman said...

wah beshnye sue...tak sabo nk cube nati..tp skang tgh jait bj raye anak beranak dulu...abis sumer2 blehlah start projek blouse pulak...hehe...menarik dan tertarik..huhu..

Cik Sue said...

dah jahit baju raye?..ermm sama la kite.tapi kite yang org punyer..sndri punyer belum pun lagik cari kain huhuhuhu...

Aku dan Sulaman said...

yela sue..aritu sempat g nagoya bli kain..n balik umah terus potong...malas nk menjait lelmbt..huhu..ermm sue..nk tanye.. pola tukan..GH (bidang dada)
1. Bidang dada tu nak amik ukuran caner?
2. Bidang dada belakang n depan tak sama ker
3. ukuran keliling dada dengan ukuran bidang dada tu 2 bende y berbeza ker?

hehe..hamba fenin memikirkannye..hak3..tq..wink2..

Cik Sue said...

kak..
1.bidang dada tu akak ambl titik tengah ukuran EI.
2.Bidang dada belakang biasanya ukuranya di tambah 0.5..cth kalau ukuran bidang dada depan 6inci jadi belakang jadi 6.5inci..dalam kes pola bloause n3 ni guna satu je bidang dada..saya pakai bd depan.pola dia betul2 segi empat tak der bentuk pun..yang membentukkan blouse ni nanti adalah leher yang di pasang getah tu.
3.aaa ukuran bidang dada dan ukuran dada adalah dua ukuran yang berbeza.ukuran dada tu di ambil dari pangkal ketiak dan ukuran bidang tu di ambil dari titik tengah ukuran ketiak...hehehehe poning tak ?..

Cik Sue said...

kak..pergi dekat n3 cara mengambil ukuran..sue baru aje tambah nota untuk bahagian bidang dada..

Aku dan Sulaman said...

owh...akak g tgk kat cara2 amik ukuran jap..hehe...poning2 eden..huhu

Cik Sue said...

sila..silaa..

peace said...

ada sedikit fenin lah ;)

Cik Sue said...

toksah pening2...muskil kat maner bule tanyer..cik sue open table ahahahaha...

myhobbi said...

salam kenal, I have same hobby with you,please visit my site : www.myhobbi.weebly.com.See you....