Saturday, October 20, 2012

Kurung Moden Nursing

Assalamualikummm...

Ho hooooo..anda sihat?..sihat!!!...;-D..bagus..bagus...ok lah CS dah tak ada apa2..da tak majuk2..pasll ramai yg pujuk heeeee...yang penting episod semalam tak bagi kudis punnn...ambil iktibar ( padan muka aiii kikikiki ) so,ingat!!..jangan sombong..jom kita jadik padi...makin kita berisi makin kita tunduk..okeh lama dah tak der tuto kan?...kali ni nak nursing kurung moden plak..yang ni punyer tuto tak belajo mana2 buku :-D...dan yg penting bukan dari buku akak kite puan azima...aiiii buat sdrikk okeh..seratus peratus CS belajar dari telek2 melek kat baju contoh baju kastemer CS...okeh jom kita mula...


MELAKAR POLA




Buat pola badan kurung moden terlebih dahulu..untuk tuto ni sebelum-sebelum ni CS dah banyak kali buat pola kurung moden kan?...so jgn malass :-D..belek nota lama ehehehehe..kat sini CS hanya tambah tang lubang leher baju luar dan cara lukis pola alas/lining dalam / nursing...ok tengoh rajah atas...

Leher pada badan depan, luar

-OB =4.25" ( ikut lah leher korang..better buat lebar sikit dari saiz asal korang )
-OG = 11"-12"..saya rasa ukuran ni dah ok..kalau bawah sgt..seksa plak kang..kalau atas lagik tersangkut plak..so saya try n error 11" ke 12 "
-Bentukkan BG

**kesimpulan..untuk keratan pola bahagian baju luar dpan adalah  GBCDEHJIF

Lining / nursing dalam 
OB = 4.25"
OA = 3.25" , bentukkan OAB
FH = Dari garisan pinggang ke garisan punggung ( CS lupe taruk mark lahh-hishhh ) bahagi kepada dua...bentukkan EF

** Kesimpulan-keratan baju alas dalam/nursing adalah ABCDEF

Nanti bila dah potong dia akan jadik macam ni...



potongan lining nursing....



potongan untuk badan belakang..





1.buat lapik leher untuk badan depan terlebih dahulu..kene jahit sampai habis lapik leher depan dan jahit kemasanyer sekali ...ketepikan...kelepek/kemaskan untuk keruk leher als dalam pula..CS cuma jahittepi peh tu jahit kelepek je :-D

2.Cantumkan alas dalam bersama dengan badan depan...lepas tu jahit tepi sekali harung kedua-duanyer..tgk gambar atas ...

3.Pasang zip sembunyik belakang baju

4. buat lapik leher utk belakang baju..igt... jahit lapik leher ni sampai habis....dan terus jahit utk kemasan leher siap2..

5. Cantum bahu baju depan yg telah di cantum dgn alas dalam tadi terlebih dahulu..okeh sekarang boleh lah cantum sepenuhnya alas leher kedua2 bahagian leher depan dan belakang baju...

6.Cantum lengan

7.Teruskan step menjahit yang lain sampai siap...



Rupa bahagian depan apabila dah siap jahit....yg ni korang toksah tgk zip belakang..ni blause ehehehe..tapi depan sama jek rupanyer tuh..:-D



Kalau di pakai pada patung..cam ni la cara nursing di gunakan...CS tak leh ambek gambo patung ni melekat kat dding..skang dah dekat kul 2pagi..xleh bukak lampu kat kawsan biasa ambil gambo di luar bilik jait...sian ank2 koceng dan ank2 aii nk tido..:-D....


okehh skang da pagi bute....ai nk pi sleep..ingat nak update tuto jubah plak..tapi mata CS lom baik2 lagik..xleh tido lewat2 sgt...

Esok pagi korang bawak nasik kunyit satu dulang,ada telur rebus dua bijik...passtu ayam golek sekor..okeh..anto umah CS tau..tau..( tgh minta pengeras ni ahahahaha )..ok lah gurau-gurau jekkkk..xleh gurau duk surau heeeeee..tatata samat pagi uols nk tido daaaa...



15 comments:

ina said...

Salam CS.. seronoknya kalo dapat berguru dgn CS ni... CS ada bk kelas menjahit x?

Cik Sue said...

wsalam...Cs nak sagt ngajo jait..kalau kita ajo org..skill jait kite lagik kemas..tapi tu laaa cs ada bebii ada ayep lagik...tak boleh :-]

{ yaya } said...

Salam Cik Sue....smoga Cik Sue sihat hendaknya di samping keluarga trsayg...thank you sgt utk tutorial ni,tgh cari2 jgk. Tumpang tny jgk kalo Cik Sue tau cmn nk buat kurung moden 'princess cut line'? anyways,thanks again Cik Sue :)

Cik Sue said...

wsalam yaya...nnti cs jawab soklan dgn post tuto okehh :-D

Anonymous said...

I just added this feed to my bookmarks. I have to say, I very much enjoy reading your blogs. Thanks!

Anonymous said...

Cool blog! Is your theme custom made or did you download it from somewhere? A design like yours with a few simple adjustements would really make my blog jump out. Please let me know where you got your design. Kudos

Azurina Indah said...

CS, ni kain lycra ke?

Cik Sue said...

Azurina..bukan lycra..cotton :-D

mr anonymous..please refer www.ciktom.com.my

ita said...

assalamualaikum kak..nk ty..kain wat blouse tu..kain ape ek..nk ty lg..klo buat blouse..xpyh wat zip blkng kan..lapik leher tu wat mcm nk wat leher bj kurung ek..n klo blouse kite buat xde ukuran pngg leh gak kn..last hihi pola blouse le gn tuk krg moden n sblknye kan..sori kak..skali dtg byk soklan daa..intenet lmbb..ok kak sori byk bty nie :-)

Cik Sue said...

kain utk buat blouse adalah kain tshirt...yg tak yah pakai zip...kain ni ssh la nak dapat dik..pengilang ada la kot ehehehe...kalau xde ukuran pnggang?...garisan dada tu awak tolak satu inci ke dalam pun xper...aaaa pola krg moden tu awak mahirkan...dgn pola itu awak boleh kreatifkan mnjadi pelbagai blouse...ok tak pe bolej jek tanyer :-D

ita said...

assalamualaikum kak..mekasih jwb..smoga sntiasa sihat n dimurahkan rezeki...amin...

Lynaatika Yusoff said...

cik sue...cara menjahit kurung moden xde ye...?

Anonymous said...

Assalam..nk tye..utk nursing..kite akn selak bhgian bawah atau kanan n kiri..

Cik Sue said...

wsalam..nursing utk blouse ,jubah dan krg moden boleh selak dari tepi..bawah jugak..lau baju kurung tepi..

Ema Nordin said...

CS terima tempahan tak untuk jubah nursing?