Hanya seciputt ilmu nak berkongsi..bukan proo dan bukan otai..bukan pula nak berlagak pandai..hanya sedikit perkongsian yang boleh manfaatkan bersama..

Jom Tengok!!

Wednesday, December 21, 2011

Cencurut

Ni laa rupa dia kalau kowang still tak kenal lagik...cik sue google je gambo dia..

Assalamualaikummm

Pagi ni,hati cik sue panas betul...panas sangat-sangat ngan binatang yang namanya cencurut ni....dah nak masuk dua minggu neh cik sue duk makan hati berulam kan jangtung ngan binatang ni....
Pepagi lagik bangun tido..da kene hidu bau busuk taik dia...da la berak merata-rata...ikut suka diaa jeeee geram tol aku huuuuu...macam bibik la pulak aku ni...bangun pepagi duk bersihkan taik-taik dia yang merata-rata dia berak...dasar pengotor betull...dah tak tahan ni weh ngan karenah dia...

Memula pakai perangkap tikus yang macam sangkarr tu....makanan yang cik sue letak kat penyangkut tu ilang..bersih..tak der kesan...tapi sangkarnyerrrrrr?..kosong wehhh..tak bergerak pun..dalam dua tiga malam juga buat...huhhhhh haram tak tertangkap pun...

Pastu guna teknik yang jerat yang kalau kene terus mati tersepit tu....kial2 cik sue buatkan...kene plak kat kaki sendiri masa proses nak pasang tu...sakit wehhhh menitik air mato den...harammmmmmm tak kene pun cencurut tu...pelik betol..makanannyer leh tak der?..leh ilang?..tapi perangkapnyer tak der apa2 pun macam tak terusik langsung....bengkek hati den tau takkk!!!!...

Tak putus asa..cik sue pi beli yang pelekat gam tu plak...seb baik dua hinggit je tak la mahai cam yang mati tersepit tu huuuu...cik sue beli lima keping ngkau ahhhhhhh..pun tak der berkesannyer jugakkk...dia siap berciak-ciak lagik kat dapur tuuuu...agaknyer duk ketawakan cik sue agaknyer...wah terbako betul aku dengan binatang alah ni tauuuu....ko main-main kan perasaan akuu huhhhhh!!!

Dah beberapa hari berusaha, cik sue agak putus asa..jadik laa bibik basuh taik dia hari-hari huuu...sakit nyer hati aku lahhhhh....eh selang bape hari semngat juang cik sue kembali berkobar-kobar....pi selongkar setor kat dapur jumpa laa racun tikus yang adik kasi suatu ketika dahulu...dalam setor tu penuh ngn taik dia....ooooo kat situ kau buat umah ko yer...siap ko...

Hari pertmana taruk racun tikus...ehhh mang dia makan laa..licin tak berbaki hehehehehee...gembiranyerr tak terkata...agak-agak cik sue "mamposssss " la kau cencurut durjana huhhhhh....nanti kalau aku dapatttt kau...aku cabut misai ko selai-selai..aku cabut gigi kau satu-satu....geram wehhhh....

Tapi..semua itu hanya laaa angan-angan gembira je...selang sehari lepas tu taikk dia masih macam biasa...bersepah-sepah...kini ciksue mang betul-betul putus asa....Pagi ni cam biasa laaa bangun pagi dgn aroma taiknyer yang busuk itu dan terpaksa rela cik sue basuh cam biasa sebelum buat kerja rumah yang lain...

Kalau tengok pada kelebaran bawah pintu dapur cik sue tu...kecik bebenor..dalam 2cm je pun...doh menatang ni ada ilmu itam ke leh masuk?...huuuuuu...harapkan kucing belaan yang tak bape nak bele tu ( kasik makan je psl kucing org duk umh cik sue ) puiiiiiiiiii....tak leh harap!!! nama je jantann..tapi cam pondan...

Korang ada tak cara-cara atau teknik yang paling kejam nak hapuskan cencurut ni....da tak tahan da ni...da tahap dendam giler aaa ngan menatang ni...lama-lama kang cik sue jadi orang gile karang...please tolonggggggg!!!!


7 comments:

cik ani said...

Cik Sue dah dpt tangkap cencorot tuh? cuba ciksue halau dia elok2.. saya biasa buat, dgn semut pun mcm tu, menjadik la cik sue!! tunggu org tak nampak blh la buat camtu, kang nampak dek org tak ke pelik..

Cik Sue said...

cik sue lom dapat tangkap tapi dari semalam dianyer bau dan taik macam da tak de...perangkap pun lom mengena pun..cik sue google ikut petua sapa ntah suh tabur kan daun limau purut banyak2 kat laluan dia..macam berkesan jek hihihihi...asalkan dia tak de dah ok heeeee...

cik dah faridah said...

hai cik sue...aritu gugel gak cari petua..ada yg suh letak daun durian belanda..n ada jgak yg suh letak lada hitam....

Cik Sue said...

huuuu banyak petua cik sue jumpe bile gugel..salah satu suh tabur daun limau purut..dah dan tgh buat ni..nampak cam bekesan jek..perangkap semua tu semua tak de pakai da...

Anonymous said...

tabur lada hitam pd tempat masuk. i tried it and it worked :)

azkin said...

apa kata cik sue try guna gam..kalau x silap sy..gam tu boleh dibeli di kedai hardware..sapu gam tu atas sekeping papan..letak umpan sikit..konpom natang alah tu melekat..husband sy penah buat..mati kat atas papan tu gak binatang tu!

Cik Sue said...

ahahahah..yer dok?..beli kat hardware?..ok2 saya nak carik laa..weh satu je komen awak saya publish tau ahaha ada empat semua heee...mekaseh bagitau neh..saya geram sagt ngn mende alah binatang tu laaa...