Hanya seciputt ilmu nak berkongsi..bukan proo dan bukan otai..bukan pula nak berlagak pandai..hanya sedikit perkongsian yang boleh manfaatkan bersama..

Jom Tengok!!

Sunday, September 18, 2011

Pola Kain Lipat Belah Dalam

Assalamualaikum

Kali ni nak share buat kain lipat depan terbelah kat bahagian dalam lipatan depan kain plak.Sebenarnya dah lama sangat tak buat kain jenis patern ni...Nak buat nota ni terpaksa lah cik sue belek buku tengok semula formula yang di gunakan dan cuba praktis melakar pola kat kertas surat khabar lama yang d cantum eheheheh...kebetulan ada kain lebihan baju..maka dapatlah satu kain jenis ni dekat anak ponpuan saya.Tapi lupa plak nak snap langkah demi langkah..( pasal kamera xde kat umah ehehehehe )..ok la jom kita mula...

Melukis Pola
 Pola Belakang

AB Ukuran labuh kain
 AC Labuh punggung 9'
CD ukuran keliling punggung bahagi 4+0.5
buat garisan menegak ke atas DE dan ke bawah DF
AG ukuran keliling pinggang bahagi 4+1'(dat)
FH masukkan ke dalam 1'atau 2' 

 Pola Hadapan ( Sebelah Kanan )
 AB ukuran labuh kain
AC labuh punggung 9"
CD dan CD' ukuran keliling punggung bahagi 4+0.5
 buat garisan menegak ke atas DE dan ke bawah DF,begitu juga D'F'
AG ukuran keliling pinggang bahagi 4+1(dat) begitu juga ukuran AG'
 FH masukkan 1' atau 2' ( mesti sama ukuran dengan pola belakang yer )
DI =3' ke 5'
BJ= 3/4 ukuran HB,lakarkan garis IJ


 Pola Hadapan (Sebelah Kiri)
 AB ukuran labuh kain
 AC labuh punggung 9'
CD keliling punggung bahagi 4+0.5
buat garisan menengak ke atas DE dan ke bawah DF
AG keliling pinggang bahagi 4+1(dat)
FH masukkan 1' atau 2' ( mesti sama dengan dua lagi pola tu yer )
AA',CC',BB' =2' ke 3'
B'I =5CM ke 7CM ( cm yer bukan inci ) bentukkan HI



 Gambar tiga keping kain yang akan terhasil apabila siap di gunting



Lukisan ini sahajalah yang dapat cik sue berikan bayangan pada korang.Macam ni leee lebih kurang patern kain yang terhasil nanti..harap-harap korang faham dan boleh buatnyer....


## lupe laaa ( adeeeee aje yg lupe huuuu ) kat rajah-rajah yang cik sue buat tu tak de nampak kat mane nk lukis dat kan?...sebelum2 ni cik sue dah ajar tempat dat kat kain kat mana kan?..so korang guna lah jugak kat kain ni yerr...tengah2 antara garisan AG dan AG' yer pangjang ke bawah 4'...sory terlupe ehehehehehe...

ok tatatatata jangan lupe klik iklan cik sue sampai lobam hakhakhakhakhak...



7 comments:

Anonymous said...

ni kain belah ye cik sue?

Cik Sue said...

aaa ni lipat batik tetapi belah kat sebelah dalam...

liza21 said...

suka sangt

Anonymous said...

nak tanya pendapat jer...kain ni jarang tak?kalau terbelah kat dpn, nak kena pakai kain dlm singkat atau yg kain dlm terbelah juga?

Cik Sue said...

cik anon..kain ni nipis tak nipis terpulang material apa awak pakai...kalau pakai cpon nipis la..kn la pakai kain dalam...kala selain cpon kain biasa yg tak jarang kn pakai kain dalam singkat lah...kalau melangkah tu jenis langkah pngjang awak cuma garisan IJ tu serong sikit aje..supaya masa melangkah tak nampak betis..JF tu dalam 3" je...

Anonymous said...

ok..t kasih...tapi kalau pakai kain dalam yg labuh terbelah juga, cantik x?amat jrg sy nmpak org pakai bj kebaya kain terbelah tapi pakai kain dlm terbelah juga...kenapa ekk?mungkin x cantik?

Zaliyana Isa said...

mintak halal yer CS...sy amin pola ni..mau blaja....trima ksih CS..