Hanya seciputt ilmu nak berkongsi..bukan proo dan bukan otai..bukan pula nak berlagak pandai..hanya sedikit perkongsian yang boleh manfaatkan bersama..

Jom Tengok!!

Thursday, September 29, 2011

Pola Kurung Menyusu

Assalamualaikumm...

Banyak betul dugaan nak siapkan tutorial kali ni hehehehe...lambat ehh?..sory...cik sue tengah di landa musibah ehehehhe..ok laa da tak mau buang masa.. yop kita mula..
ok laaa cik sue cuma bagi pola dan cara nak cantum yang bahagian dalam baju ( alas baju ) dan cara belah leher baju sahaja yer..yang lain tu cik sue tahu korang da tahu buat baju kurung kan? so sama aje laaa..


Tebuk Leher Baju


01,02 = 0.5 cm
03 = pangjang leher baju ( ukur pangjang sampai pusat anda k )

cara jahit adalah sama seperti leher teluk belanga..jahit seperti biasa dan jahit tindih..tak lawo la nak tikam leher ehehehhee.


Pola Alas Baju 



AB = Labuh yang anda kehendaki ( biasa cik sue buat bawah perut sikit je )
AC = 3/4 lebar bahu 
CD = 2.5 ke 3 inci 
AE = labuh kan 2 ke 3 inci dari titik 0 kat rajah pertama tu..
DB  sama ukuran AC


Cara Cantum 



Cik sue rasa,korang faham tengok rajah yang ni kan?...ni laa cara nak cantum bahagian dalam baju tadi dengan baju kurung kita buat tadi...
bahagian bahu jahit betul-betul di garisan bahu atau di tengah-tengah jahitan spam bahu...bahagian bawah pula  sambungkan getah selebar 0.25 inci sepangjang 2.5" lebih kurang...jahit di bucu D ( rujuk rajah no2 ) dan hujung lagi satu jahit pada basi baju kurung ...




ok laa itu sahaja lah semoga korang faham...kalau nak tengok yang dah siap sebagai rujukan sila laa klik kat link bawah yer...tatattata

http://kedaijahitku-jahit.blogspot.com/2011/09/baju-kurung-menyusu.html


15 comments:

bawanghitam :p said...

assalamualaikum, nk tanya..kalo tak buh getah x leh ke..? apa fungsi getah tu ek..? mtk maaf tanya..he..he..tima kasih

Cik Sue said...

ehhh apasal lak ni nak mintak maaf bagai heee..xde hal tanyer la selagi boleh d jawab heee...
tujuan letak getah tu kadang masa kite baru2 habis pantang tu perut kite lom kempis beno lagikkan...jadik fungsinyer tak de la kain melekat kat badan..masa nak selak tu masa menyusu karang tak la tertarik sekali ngan baju luar tu...baju kat bahagian adalam pun kite boleh selak dengan selesa..

Yatie Ahmad said...

salam

nak tanya guna getah apa ye? getah pinggang ke? maaf saya kurang faham

Cik Sue said...

Yatie Ahmad:cik sue jawab soklan dekat post yerkk

Anonymous said...

salam kak..kalo nak wat leher yg xde pelapik tu cmne ek..yg org buat tikam belut tuh...harap akak leh ajarkn..time kasih ek...

Cik Sue said...

wsalam..aisss kalau nak buat yg macam tulang belut tu tak payah la pakai kain putih yg bergam tu...pakai kain alas seperti biasa jahit leher pun seperti biasa..pastu pelan2 gunting "V" pun seperti biasa..then lepas tu apabile da selesai belutkan dia..kemudian potong basi dalam setengah inci atau suku je...crewet tau nk buat ni..awak kene jahit sembat ke dalam secara sedikit demi sedikit sampai selesai lah..aisss cik sue da jarang buat ni..lau tak bule snap kasi awak tuto..cik sue skang da anto sub je tikam belut heeee..kes tak ckp tgn ..apa pun selamat berjaya..

Anonymous said...

Owhh...cmtu ke kak..mncabar gak ek...insyaallah..nt sy nk try la..time kasih ek kak

Anonymous said...

kak biasenye lapik dalam tuh bpe ukuran die ek?huh...baju kurung luar tuh mcm biasekan?dlm 4m?

Cik Sue said...

ukuran dlm tu dari C ke D utk saiz M dlm 20"..4 suku mtr..semua..

Anonymous said...

Salam kak,
Ty sket AC tu lebar bahu...mksudnyer klo bahu 16,
3/4x 16 yer...dr ukuran bahu pnh ek..:-)

Cik Sue said...

wsalam..aaa AC tu lebar bahu bahagi 2 sepatutnyer...lau bahu 16...3/4x16=12...12 ni bahagi plak dgn 2 jadi AC dgn keadaan AEB berlipat adalah AC=6..lebih2 kurang pun xper..jgn besar dari bahu sudah..

Haida Hussin said...

salam cik sue, nak tanya.. kalau kurung moden, boleh ke kita buat lapik macam tu? terima kasih

Haida Hussin said...

salam cik sue, kalau buat baju kurung moden, boleh guna teknik yang sama? tq

Zanariah Aripin said...

salam nak tnya...getah tu bahagian kiri dan kanan pelapik atau bahagian bawah? lg satu bhagian bawah pelapik tu kene jahit skali ke kat baju yang luar tu? maaf kurang faham

Surtima Yusof said...

wsalam..

Haida...utk kurung moden tak slesa la buat lapik mcm ni..awak pergi tuto utk kurung moden nursing yer..cs dah buat..:-D

Zanariah
getah kat bawah..tepi bawah alas nursing tu d jahit pada basi baju luar kat dalam ..jahit kat dalam yer
yupp pelapik tu mesti lah kite jht dgn baju luar dan als nursing sekali..