Hanya seciputt ilmu nak berkongsi..bukan proo dan bukan otai..bukan pula nak berlagak pandai..hanya sedikit perkongsian yang boleh manfaatkan bersama..

Jom Tengok!!

Wednesday, June 15, 2011

Teknik Mencantum Leher Baju

Assalamualaikumm..cik sue kembali lagik...sebelum tuh nak mintah maaf lerr..banyok beno kerja..tak sempat nak melayan blog nih..ok tutorial kali ni kite sambung leher baju yerkk..sesuai untuk baju kurung moden dan bloause leher tak berkolar.cik sue tak tahu teknik yang paling betul sepatut di guna pakai,tapi teknik ni laa yang cik sue selalu guna..jadi terpulang pada korang la yer nak ikut teknik mana2 pun..sama jer kot hehehehehe...ok laaa n3 sebelun ni kata nak masukkan petang ni tutorial nih...ehehehehe alang-alang da ngadap pc ni hehehehe...teruskan je laaa..insyaAllah tutorial buat kain kipas plak lepas ni...

#untuk kejelasan gambar..korang boleh klik pada pic yer nanti boleh nampak jelas..
ok memula korang pasang zip terlebih dahulu seperti biasa...tengok pic..kalau suka buat zip sembunyik lagi bagus yer..






Berdasarkan pada peta di atas hikhikhik....
1.Bila dah pasang zip belakang baju.cantumkan dulu bahagian bahu baju kemudian gosok bahagian lipatan jahitan bahu tadi..

2.Pinkan lapik leher pada leher baju..dari luar baju yerkk dik non..lapik leher tadik terlebih dahulu di jahit tepi dengan kemas..titik X dan Y adalah garisan cantuman bahu baju.

3.Mulakan jahitan dari titik A ke B,C ke D dan E ke F

4.Cuba perhatikan titik B,Ydan E..yang ni korang jgn jahit dulu..tinggalkan dalam 2.5 - 3inci 

5.Satukan G,G1 dan H,H1..jarak tu terpulang laa sehingga selesa nak cantum EYB nanti..dah tu sambung la EYB..

6.Bila korang dah berjaya satukan..tengok G2H2..dia akan jadi lagu tuu...korang gunting lebihan tu dan buka kan dan gosok yer basi tu..macam korang buat kat basi bahagian cantuman bahu tadi.

7.Bila dah selesai proses ni korang boleh la gunting V di sudut-sudut ci tgk pic k...untuk kemasan jahitan tindih dari luar nanti...opsss lupa plak..garisan putus2 tu andaian cik sue adalah garisan benang kite jahit tadi k.

8.Dah selesai?...hehehehehe gosok dan boleh buat jahit tindih dari aras permukaan luar baju yerk..lepas tu korang boleh jahit sembat...

9.Sebelum lupa ( mang da lupa pown hikhikhik) peta yang kecik kat belah kiri bawah tu cik sue tambah untuk bahagian tepi  zip...kat sini korang kene lebihkan dalam 0.5-1 inci..jahit tetap di mulakan pada titik A..kegunaa A,1 ni untuk kemasan last nanti..Bila dah siap semua sekali bahagian ni korang lipat dan jahit sembat k...

Selesaiiii.....




6 comments:

Aku dan Sulaman said...

poning gak nak memahamkan nieh..hahah...tkpe2..slow2lakan..hehe..

Cik Sue said...

hehehhehe tu laa cik sue tak geti melukis...nk snap pakai iphone..usb plak ilang mase pndah randah hari tuu...

@d_@yu said...

mecih Cik Sue...mecih Cik Sue...

Cik Sue said...

same-same...harap harap @yu paham le ngan peta tu hikhikhik ( peta benua baru )

peace said...

faham, cikgu! ;)
tq.

Gnit Ting said...

Tqvm..c..sue..faham sangat